סופיה עיזאת נאפסו: הח'אבזה הצ'רקסית והדת המוסלמית הם דברים מאד יפים

היא לא מתביישת שהיא מוסלמית-צ'רקסית ואומרת שאדם ששומר במאת האחוזים על הזהות שלו יהיה עם ביטחון עצמי. סופיה עיזאת נאפסו, (24), תושבת כפר קמא, סטודנטית לתואר שני בהנדסה כימית בטכניון, נמצאת מטרים ספורים לפני סיום התואר. ראיון

 איך יצא לך להגיע וללמוד בטכניון ואיזה מקצוע בחרת?

בתיכון הייתי במגמת כימיה/פיזיקה ומאד אהבתי כימיה. זה המקצוע היחיד שנהניתי ללמוד ולכן כשבאתי לחשוב מה אני
 רוצה ללמוד ידעתי שזה הכיוון. בבחירת מקצוע צריך לחשוב גם על שיקולים של מה הולך היום בשוק, הנדסה זה תחום שיש לו ביקוש ועל מנת לגוון קצת את התואר החלטתי בסוף ללמוד הנדסה ביוכימית שזה שילוב של הנדסה כימית עם קורסי ביולוגיה. בחרתי ללמוד בטכניון כי הוא נחשב למוסד הלימודים הכי טוב ללימודי הנדסה. אחרי התואר הראשון המשכתי לתואר שני במסלול מחקרי בפקולטה להנדסה כימית בתחום פולימרים.  

איך הייתה ההתאקלמות בתחילת הלימודים? חשבת לנטוש או הלכת עד הסוף?

עם ההתקדמות בתואר ובסמסטרים ידעתי שעשיתי את הבחירה הנכונה, זה היה מעניין ואהבתי את מה שלמדתי. המוטיבציה הכי גדולה מגיעה ברגע שעושים/לומדים משהו שאוהבים, ולכן זה מאד חשוב כשבאים לבחור מקצוע. התחום צריך לעניין ולסקרן אותך. בהתחלה היה לי הלם ראשוני, אופן הלמידה, היחס מהמרצים/מתרגלים והצוות המקצועי הוא שונה לחלוטין ממה שהייתי רגילה אליו בתיכון. צריך ללמוד מחדש איך ללמוד, איך לגשת לחומר מסוים כאשר בכל קורס זה שונה. אין יחס אישי ואף מרצה/מתרגל לא מכיר אותך. לא היה לי אף רגע שרציתי לעזוב, הייתה תקופה נהדרת. הדבר שמאד בולט בלימודים בטכניון הוא הלחץ התמידי, במיוחד בסמסטרים המתקדמים, תקופה שהייתה מלווה בהרבה כוסות קפה ושינה של 4 שעות בלילה. 

איך צריכה להתנהג לדעתך בחורה צ'רקסית מוסלמית כשהיא לומדת במוסד כזה: האם היא צריכה לשמור על כבודה ודתה ועל "הצ'רקסיוּת" שלה או לנסות ולהשתלב באווירה כדי להצליח? אם יש לך עצות לסטודנטיות מתחילות אז נשמח לשמוע..

הדבר הכי חשוב, וזה לא רק במסגרת לימודים אלא בכל מסגרת, זה לשמור ולחזק את הזהות שלך, לא לנסות להתאים את עצמך מבחינת הזהות לסביבה. לא להתבייש בזה שאת צ'רקסית ולא בזה שאת מוסלמית, אין לנו שום סיבה להרגיש נחותים יותר מאחרים אלא להפך, התרבות והח'אבזה הצ'רקסית והדת המוסלמית הם דברים מאד יפים. ברגע שבן אדם שלם 100% עם הזהות שלו זה מביא להרבה ביטחון עצמי.

גם במהלך לימודיי וגם בעבודות השונות שעסקתי בהם, תמיד ידעו שאני צ'רקסית מוסלמית שמתפללת חמש פעמים ביום ותמיד ללא יוצא מן הכלל קיבלתי יחס יפה, שווה ומאד מכבד מהסביבה. גם כשהחברים שלי רוצים לארגן מפגש אז בגלל שאני מוסלמית היו עושים את זה בבית קפה ולא בפאב למשל, וככה גם בכל דבר אחר. והכי חשוב זה לזכור שאנחנו שגרירים של הצ'רקסים והמוסלמים, והסביבה תשפוט את כל העם הצ'רקסי ואת האסלאם לפי ההתנהגות שלנו.

באיזה שלב בלימודים את נמצאת כרגע והאם את עובדת במקביל?

אני בשנה השנייה של התואר השני בהנדסה כימית, מסיימת עוד חמישה חודשים אנשאללה. זה תואר שני במסלול מחקרי ואני מקבלת מלגה חודשית מלאה מהטכניון, ובמסלול כזה צריכים להשקיע במחקר חמישה ימים בשבוע ואסור לעבוד בתעשייה במקביל. בנוסף לזה אני עובדת בטכניון כעוזרת הוראה (תרגול, בדיקת שיעורים וכו') ובמתנ"ס כפר קמא כרכזת מרכז למידה שבו נותנים שיעורי עזר לתלמידי חטיבת הביניים והכנה לבגרויות לתלמידי תיכון.

מה המטרה אחרי הלימודים?

אני עדיין לא בטוחה חד משמעית אבל כרגע הנטייה היא להמשיך לתואר שלישי דוקטורט. מחקר שנתיים זה זמן מאד קצר, והתחום שאני חוקרת היום בנושא פולימרים הוא על צלולוזה שהוא פולימר טבעי שקיים בכל צמח ועל יישומיו מבחינה הנדסית, המחקר מאד מעניין אותי וחבל לי להפסיק עכשיו. אחד מהשיקולים הנוספים שלי היא דוקטורט דווקא בחו"ל. מסקרן אותי גם לצאת לעבוד בתעשייה ששם אפשר להשתלב בתעשיית התרופות, כימיה, התפלת מים, ייצור ועוד בתנאי עבודה טובים, אבל אני מאמינה שהתעשייה עדיין תחכה לי אחרי ארבע שנים. המטרה הגדולה שתמיד מנחה אותי זה לעסוק במשהו שאוהבים ושיביא תועלת לנו ולאנושות בכלל. 
  
מה המלצותיך לסטודנטיות צ'רקסיות שחושבות ללמוד במוסד הזה?

זה תלוי בכל סטודנט ואי אפשר להכליל, אבל אין ספק שבטכניון צריך להשקיע יותר מאשר בכל מוסד אחר, וגם אם זה לא מבחינת קושי הלימודים זה יותר עמידה בלחצים ותפקוד תחת לחץ.וההמלצה שלי זה לשאוף תמיד להכי גבוה ולא לוותר לעצמך, נכון שזה לא מוסד שמתאים לכל אחת אבל לשאוף תמיד למקסימום וללכת ללמוד במקום הכי טוב בתחום שרוצים.

------------------------------------------------------------------------------------------

איזה קורס את הכי אוהבת?

אם קורס בטניס נחשב, אז טניס. אבל בגדול הקורסים הפקולטיים תמיד היו מעניינים, ואחד הקורסים המרתקים שלקחתי היה דווקא של הפקולטה לרפואה, קורס ברפואת שינה.

איזה קורס הכי שונאת?

אין תשובה

האם קרו לך סיפורים וקטעים מצחיקים/מביכים מאז שהתחלת ללמוד?

אני יכולה לכתוב ספר מסיפורים מצחיקים ומביכים שקרו לי. נרדמתי באמצע הרצאה של יותר מ-100 סטודנטים כשישבתי בשורות הראשונות מול הפרצוף של המרצה, ובשלב מסוים הוא עצר את ההרצאה והתחיל לדבר על זה שנרדמתי עד שמי שישב לידי העיר אותי, אחד הרגעים המפדחים.  ובמקרה אחר החלקתי במסדרון כשרצתי לבחינה ונפלתי על הפרצוף, לא נעים בכלל.  

איך את מכינה את עצמך לפני מבחנים?

עד לילה לפני הבחינה אני לא מרגישה בהבדל. בבוקר כשיושבים בכיתה ומחכים שיחלקו את הבחינה זה אחד הרגעים שמלחיצים אותי מחדש, זה מציק גם בחלום לפעמים. למרות שלקראת הסמסטרים האחרונים כבר לא מתרגשים כל כך. הגישה שלי תמיד הייתה לא משנה אם יש זמן ללמוד לפני הבחינה או לא תמיד ניגשים למועדי א' והשיטה שהייתי לומדת זה מהבוקר עד הערב כאשר אחרי זה יוצאים, נחים, עושים משהו כיפי. עם משהו כזה כל ערב המוטיבציה ללמוד במהלך היום הייתה הרבה יותר גבוהה. ובנוסף ללמידה זה הרבה תפילות לפני המבחן. במיוחד של אמא, אני אנצל את זה כדי להודות לה על כל התפילות שלה, משהו שהוא לא פחות חשוב מלשבת וללמוד.  

האם יצא שמישהו שאל אותך: את מכירה את עיזאת נאפסו?

היו כמה מקרים שכששמעו נאפסו ישר אמרו "את קשורה לנאפסו המפורסם?" זה תמיד מצחיק מחדש.. וזה תמיד תשובה של כן, הוא במקרה אבא שלי, זה לרוב אנשים שהם יותר מבוגרים, הצעירים פחות מכירים את הפרשה.

 סופיה היא הנכדה של המורה והמנהל לשעבר ענדאן ר'וקוז' שנפטר בסוף חודש אפריל 2014

http://www.adigabisman.net/full.php?id=492