רוסיה: אחרי שריפת המזון מאירופה החלו בשריפת פרחים מהולנד


מלחמת פרחים: אחרי ששרפה מזון מהמערב כדי לאכוף את החרם על אירופה, רוסיה שורפת עכשיו פרחים מהולנד "כדי להעניש אותה על המטוס המלזי 2". האזרח הרוסי שסובל גם כך ישלם עוד יותר, תחליף אפשרי - ישראל

שבוע אחרי ששלטונות רוסיה הכעיסו רבים כששרפו מוצרי מזון שיובאו מהמערב באופן המוגדר כעת כלא-חוקי, בעקבות חרם הסחורות הרוסי על המערב, החלו בימים האחרונים הרשויות לשרוף גם... פרחים. הפעם מדובר בפרחים מהולנד, האחראית לרוב האספקה לשוק הפרחים של רוסיה, שמגלגל 2.5 מיליארד דולר.

רוסיה טוענת כי הפרחים נשרפו משום שהם עלולים להיות מזוהמים ולגרום לתחלואה, אבל מבקריו של שלטון פוטין אומרים כי "מלחמת הפרחים" מסמלת שפל חדש ביחסים בין מוסקבה למערב, ובאה בתגובה לחקירה שמנהלת הולנד סביב הפלתו של מטוס נוסעים מלזי שרוב נוסעיו היו הולנדים במזרח אוקראינה בקיץ שעבר. לפי החשד במערב, מורדים פרו-רוסים ירו לעבר המטוס טיל ממערכת טילים רוסית וגרמו למותם של 298 הנוסעים ואנשי הצוות.


תהיה הסיבה לשריפת הפרחים אשר תהיה, האזרח הרוסי הקטן, שכבר כעת מתקשה להתמודד עם האבטלה והאינפלציה, צריך לצפות לעלייה במחירי הפרחים בשבועות הקרובים, דווקא כשהביקוש לפרחים גדל משום שילדים שחוזרים לבית הספר בפתיחת שנת הלימודים נותנים באופן מסורתי פרחים למורים שלהם.

יקטרינה סלקובה מהארגון הממשלתי המפקח על החקלאות ברוסיה, טענה בטלוויזיה הרוסית כי הפרחים שהושמדו הם פרחים הנגועים במזיקים. כעת שוקלות הרשויות ברוסיה לאסור ייבוא פרחים מהולנד, מדינה ש-5% מהפרחים שלה נמכרים לרוסיה.

היחסים בין רוסיה להולנד נמצאים בשפל בעקבות הפלתו של המטוס המלזי. בחודש שעבר הטילה רוסיה וטו על החלטה שקודמה בעידוד הולנד להקים בית דין של האו"ם כדי להעניש את האחראים להפלת המטוס. "הרוסים מחפשים כל תירוץ לא להכניס פרחים שלנו, אנחנו יודעים שהמניע הוא פוליטי", אומר דובר של חברת פרחים הולנדית שביקש שלא להזדהות. "שום פרח לא יישלח לרוסיה עד שהמצב ישתנה".



בעקבות הפלת המטוס הטיל המערב סנקציות נוספות על רוסיה, מעבר לאלה שהטיל עליה עוד לפני כן בשל הפלישה לאוקראינה וסיפוח חצי האי קרים. מוסקבה הגיבה באותם ימים בהטלת איסור על ייבוא רוב הסוגים של מוצרי מזון מהמערב, צעד שהוביל לאינפלציה משמעותית.

בשבוע שעבר הציגה הטלוויזיה הרוסית כמויות של גבינה שיובאה שלא כחוק ממערב אירופה לרוסיה, והראתה כיצד משמידים אותה יחד עם קופסאות בייקון במשרפה.


רוסיה מצדה מתעקשת שהבעיה שלה עם פרחים מהולנד היא שהם מכילים חרקים שרוסיה מגדירה מזיקים ואילו האיחוד האירופי אינו רואה בהם סכנה. במחצית הראשונה של 2015 ייצאה הולנד לרוסיה פרחים בשווי 107 מיליון אירו, אך לפי הערכות אחרות
בפועל השווי היה גבוה יותר משום שפרחים רבים נסחרים בשוק השחור.

רוסיה מייבאת בעיקר ורדים, חרציות וצבעונים, ואספקה ממדינות זרות מהווה יותר מ-80% מהפרחים הנמכרים במדינה. שליש מזה בא מהולנד. לפי הערכות מומחים, מחירי הפרחים ברוסיה יעלו ביותר מ-50% אם רוסיה אכן החליטה להטיל חרם, אולם המגדלים הרוסים ויצואניות כמו קניה, אקוודור, קולומביה וגם ישראל, עשויים להוות תחליף.