הקרמלין חושש מהמוסלמים ברוסיה בגלל מעורבותה בסוריה

תפילת חג הקורבן במוסקבה

החלטתה של רוסיה לצאת לפעולה צבאית במזרח התיכון, הרחק מגבולות המדינה, זכתה לביקורת נרחבת במדינות רבות בעולם - באירופה, באוקראינה השכנה, בארה"ב ועוד. אך נראה שיותר מאשר בזירה הבינלאומית, הפגזות חיל האוויר הרוסי בסוריה מעמיקות בעיקר את הקרע הפנימי בין הרוסים הסלביים ובין האוכלוסייה המוסלמית במדינה, וכן בין המוסלמים עצמם בתוך הפדרציה הרוסית. 

על פי הנתונים הרשמיים מתגוררים ברוסיה כ-21 מיליון מוסלמים, המהווים כ-15 אחוז מהאוכלוסייה. במוסקבה הבירה מונה האוכלוסייה המוסלמית כ-2 מיליון איש, מתוך סך כולל של למעלה מ-12 מיליון תושבים. מבחינה רשמית הצטייד הנשיא פוטין בתמיכת האוכלוסייה המוסלמית בארצו לתקיפה בסוריה, לאחר שהמופתי העליון של רוסיה, טלגט טאג'ודין, פרסם הודעת תמיכה בפעולה שבה נכתב כי "ההנהגה הרוחנית המרכזית של המוסלמים ברוסיה מגנה בחריפות קבוצות קיצוניות הגורמות לערעור היציבות, ומגבה את ההחלטה לשלוח את חיל האוויר של רוסיה להיאבק בדאעש". 

עם זאת, מתחת לפני השטח המצב נפיץ ביותר - ולא רק באזורי החיכוך המתמידים בין צבא רוסיה ובין הקיצונים המוסלמים בצ'צ'ניה ובקווקז. ברוסיה חוששים כי העימות המדמם בסוריה יתייצב בשעריה של מוסקבה בדמותם של פיגועי נקם המוניים, שיגבו את חייהם של רבים. 

תסריט האימים הזה הפך השבוע למוחשי ביותר לאחר שמשטרת מוסקבה הודיעה כי עצרה חוליה בת 12 חברים שתכננה פיגוע באזור הומה אדם בבירה הרוסית, ככל הנראה ברכבת התחתית. בפשיטה של המשטרה על דירת מגורים בעיר נמצאה פצצה רבת עוצמה שהחשודים התכוונו להפעיל באמצעות טלפון נייד. על פי הדיווחים, חלק מהעצורים מחזיקים באזרחות סורית ונטלו חלק בלחימה בשורות דאעש, וחלק אחר של העצורים הם מוסלמים מהקווקז ומרפובליקות סובייטיות לשעבר. 

במהלך הדיונים המשפטיים שנפתחו נגד חברי החוליה אמר נציג שירותי הביטחון הרוסיים כי "בחודשים האחרונים הצלחנו לסכל כעשרים פיגועי טרור שהתכוונו לבצע גורמים טרוריסטיים שונים, והצלחנו לאתר כמויות רבות של נשק שהוחדר לרוסיה לצורך ביצוע הפיגועים". 

במקביל שלהבה את המצב הודעה שפורסמה ברשתות החברתיות ברוסיה, כביכול מטעם קבוצה של מוסלמים קיצונים במוסקבה, ובה איום לבצע פיגועים נגד תושבי עיר הבירה אם התקיפות בסוריה יימשכו. בפנייה שצוטטה בפורומים רבים, אך זכתה להתעלמות בכלי התקשורת הממסדיים, נכתב בין היתר כי "אם לא תפסיקו להרוג את אחינו ואחיותינו בסוריה, נתחיל להרוג את אחיותיכם, אחיכם, אמהותיכם ואבותיכם בתוך גבולותיה של רוסיה. מוסלמים תמיד נוקמים את דמם של יקיריהם שנפלו למען אללה. ג'יהאד הוא בלתי נמנע. אנו נהרוג בכם עד שדמכם יציף את אדמת רוסיה לזכר נופלינו". 

אם לא די בכך, ברוסיה יש מי שחוששים כי התמשכות הסכסוך במזרח התיכון עשויה להצית סכסוך פנימי בתוך הקהילה המוסלמית בין אלו התומכים בפעולה ובין אלה המתנגדים לה. אחד התומכים הבולטים בפעילות הרוסית בסוריה הוא רמזן קדירוב, נשיא צ'צ'ניה ונאמנו של הנשיא ולדימיר פוטין. 

לאחר תחילת הפעולה הגדיל קדירוב לעשות כשביקש מהשלטונות הרוסית אישור לשלוח לוחמים צ'צ'נים לסוריה להילחם נגד דאעש. "בשנת 1999, כשהשטן הזה (ארגוני האסלאם הקיצוני – א"נ) כבש את אדמת צ'צ'ניה, נשבעתי בקוראן, כמוסלמי וכפטריוט רוסי, שאלחם בו בכל מקום שבו הוא נמצא. אני מבקש שייתנו לאנשינו אישור לצאת לסוריה כדי להשתתף בפעולות נגד הארגונים הללו". בנוסף הודיע קדירוב כי אנשיו הצליחו ללכוד שלושה אנשים בעלי אזרחות סורית שנשלחו לצ'צ'ניה כדי לערער את היציבות ברפובליקה, ובשביל לפעול נגד כוחות הביטחון המקומיים. 

רוצה להשתתף בלחימה. הנשיא הצ'צ'ני רמזן קדירוב

מנהיגים בקהילה המוסלמית עדיין לא יצאו בהצהרות פומביות נגד ההחלטה של פוטין לפעול בסוריה, אך בכתבות באתרים שונים המזוהים עם המוסלמים ברוסיה נכתב השבוע כי "הקהילה מפוצלת, וחלקה אינו תומך בפעולה הצבאית". כך למשל, רוסלן חמידולין, תושב מוסקבה ממוצא טטרי, צוטט בצאתו במסגד בעיר: "אסור לנו להיכנס לסיפור הזה בסוריה. מנסים לגרור את רוסיה למלחמה, אך אסור לבנות שלום באמצעות מלחמה". מתפלל אחר הוסיף: "זו יכולה להיות אפגניסטן שנייה בשבילנו, ונסתבך שם כהוגן", הוסיף מתפלל אחר. 

בשלב זה עדיין לא ברור באיזו מידה, אם בכלל, תשפיע הלחימה בסוריה על מרקם החיים העדין בתוך רוסיה. עם זאת, דבר אחד ברור – התמשכות המבצע הצבאי בסוריה תעצים את המתחים הגדולים ממילא בין המרכיבים השונים של החברה הרוסית, בזמן שהקרמלין ינסה בכל כוחו לטאטא אותם מתחת לשטיח.