רוסיה: מסמך מדיני-ביטחוני מגדיר את נאט"ו "איום"


מסמך רשמי שאושר על ידי הנשיא ולדימיר פוטין מגדיר את ברית נאט"ו כ"איום על הביטחון הלאומי של רוסיה". במסמך צוין כי רוסיה מחזקת את צבאה על רקע הצטברות כוחות צבא פוטנציאליים של נאט"ו מחוץ לגבולותיה

המסמך עליו חתם פוטין מתייחס בין היתר להצטרפותן של מדינות שונות לנאט"ו, וגורס כי "מדיניות החוץ והפנים העצמאית של רוסיה" עוררה פעולה נגדית מצד ארה"ב ובנות בריתה. במסגרת המסמך מאשימה רוסיה את המדינות החברות בנאט"ו בכוונה לשלוט בפרשיות עולמיות. 

על פי המסמך, מחוץ לגבולותיה של רוסיה הולכים ומצטברים בשנים האחרונות כוחות צבאיים פוטנציאליים של נאט"ו, באופן שמהווה "הפרת נורמות של המשפט הבינלאומי". בהתאם, מצוין במסמך, מחזקת רוסיה את צבאה "על רקע האיומים החדשים לביטחון הלאומי, שהם שלובים ומורכבים". 

בידיעה צוין כי יועץ הקרמלין מיכאיל פופוב אמר בעבר שהתרחבותה של נאט"ו בשנים האחרונות, משמעותה שהמדינות החברות בארגון מתקרבות לגבולותיה של רוסיה ומציבות "איום חיצוני" בפני המדינה. 

מאז התפרקות ברית המועצות הצטרפו לנאט"ו מספר מדינות שהלכו והתקרבו לרוסיה ממערב: בתחילה צורפו הונגריה, צ'כיה ופולין, ובהמשך צורפו בין היתר המדינות הבלטיות: ליטא, לטביה ואסטוניה. בשנת 2009 הצטרפו לנאט"ו אלבניה וקרואטיה, ובהמשך החלו גם גאורגיה ואוקראינה במגעים לקראת הצטרפות לארגון. המדינה האחרונה שהצטרפה לנאט"ו הייתה מונטנגרו, שצורפה בשנת 2015. 

המסמך החדש מהווה גם המשך של הקונפליקט בין רוסיה למערב, שהחל בשנת 2014 בעקבות הסכסוך בין רוסיה לאוקראינה. בידיעה צוין כי מסמך האסטרטגיה, עליו חתם פוטין אתמול, הוא האחרון בסדרה של מסמכים שמבטאים גישה ביקורתית כלפי נאט"ו.