לפחות 22 הרוגים במתקפת טרור בבירת צ'צ'ניה


לפחות 22 בני אדם נהרגו ו-28 נפצעו בחילופי אש שפרצו לפנות בוקר (חמישי) בגרוזני, בירת מחוז צ'צ'ניה שבצפון הקווקז. לפחות 19 מההרוגים הם שוטרים והיתר חמושים איסלאמיים. חילופי האש נמשכו אל תוך שעות הבוקר אחרי שהתברר כי החמושים, ככל הנראה כמה עשרות, התבצרו בשני מוקדים בעיר.

הרשויות נקטו בצעדי חירום ותגברו מאוד את כוחות הביטחון במרכז העיר. נשיא החבל, רמזאן קדירוב, אמר כי כל השירותים הציבוריים בגרוזני פועלים כשורה, אך על התושבים לנהוג משנה זהירות. "איש מהבנדיטים לא יימלט, אני מנהל את המבצע באופן אישי", כתב קדירוב בדף האינסטגרם שלו.

גורמי ביטחון במוסקבה מסרו כי בסביבות השעה 01:00 (שעון מקומי) נכנסו חמושים בשלושה כלי רכב לבירה הצ'צ'נית והרגו שלושה שוטרים שניצבו במחסום תנועה. הסוכנות הרוסית למאבק בטרור מסרה כי לאחר מכן המשיכו החמושים לבית העיתונות בעיר, בניין בו נמצאים מערכות כלי תקשורת שונים הפועלים תחת חסות השלטון, והתבצרו בו. שישה מהם נהרגו בשריפה שפרצה במבנה כמה שעות מאוחר יותר, אחרי שכוחות הביטחון הוזעקו למקום. גורמים במשרד הבריאות הרוסי דיווחו כי לפחות 10 אנשי משטרה נהרגו, ככל הנראה במהלך פריצה למבנה.

עוד דווח כי חמושים התבצרו בבית ספר בעיר וכי שוטרים וחיילים פועלים לנטרל את האיסלאמיסטים. סוכנות הידיעות RIA דיווחה כי מבנה בית הספר נתפס בשעה שהיה ריק מאדם. תושבים ועדי ראייה דיווחו על הדי פיצוצים וירי שנשמעים בעיר וכי אזור בית העיתונות ובית הספר נסגרו לתנועה.

אחרי שנים ארוכות של פיגועים ועימותים עקובים מדם בין השלטונות לבין ארגונים איסלאמיים בדלניים, הצליח קדירוב להביא לשקט בגרוזני בזכות מדיניות ביטחונית נוקשה שאימץ בשנים האחרונות. מהלכיו של קדירוב, הנהנה מגיבוי מלא של מוסקבה, אפשרו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין להכריז ניצחון על הארגונים האיסלאמיים בצ'צ'ניה.

נסיבות ההתקפה בגרוזני הלילה אינן ברורות, אולם ייתכן שמדובר בצעד שנועד להביך את פוטין לקראת נאומו השנתי לאומה, בו הוא התייחס בין היתר לצניחה בשער הרובל ולחששות הגוברים מקריסת הכלכלה הרוסית לנוכח הסנקציות שמטיל עליה המערב. בהתייחס לנעשה בגרוזני אמר פוטין כי הוא משוכנע שכוחות הביטחון המקומיים יצליחו להתמודד עם "המורדים".

לפי שעה לא ברור מי עומד מאחורי פעולות הטרור בגרוזני. אתר בשם "המרכז הקווקזי", שופרם של מרבית קבוצות הטרור האיסלאמיות שפועלות בצפון הקווקז, פרסם שני סרטונים של לקיחת אחריות למעשים. באחד הסרטונים מדבר אדם שטוען כי הוא פועל על פי הוראותיו של המנהיג האיסלאמי הצ'צ'ני אסלן ביוטוקאייב, המוכר גם בכינוי "האמיר חמזאת". ביוטוקאייב הוא מקורבו של דוקו אומארוב, מנהיג "האמירות האיסלאמית של צפון הקווקז".

שמו של ביוטוקאייב עלה כאחד החשודים המרכזיים בפיגוע שהתרחש בנמל התעופה במוסקבה ב–2011 שבו נהרגו 37 בני אדם. "נכנסנו לגרוזני לבקשתו של האמיר. מוג'אהידין רבים נכנסו לעיר כנקמה על רדיפת נשים מוסלמיות, אחיותינו. הרסנו הרבה מכוניות ושיירות צבאיות. התפשטנו בעיר ולקחנו שלל רב. הרגנו רבים. אללה שומר עלינו", נאמר בסרטון.

קריסת ברית המועצות דירדרה את צ'צ'ניה למלחמת עצמאות עקובה מדם שנמשכה לאורך כל שנות ה-90. לאורך השנים התרחשו מעשי האלימות בתחומי צ'צ'ניה בלבד, ורק לעתים ספורות גלשו לאזורים אחרים בקווקז. ב–1999 חתמו רוסיה והבדלנים הצ'צ'ניים על הסכם פיוס, אולם זה איבד מתוכנו אחרי גורמים הקשורים לרעיונות איסלאמיים קיצוניים השתלטו על המאבק לעצמאות צ'צ'ניה והפכו אותו למאבק אזורי.

מלחמתו הבלתי מתפשרת של קדירוב הביאה לדחיקת המאבק האיסלאמי החמוש למחוזות אחרים בקווקז. קרידוב, המואשם במערב בהפרת זכויות אדם ובהרג רבים מיריביו, החיל בצ'צ'ניה שורה של מגבלות ובכלל זה אסר באופן גורף על לבישת רעלות. באוקטובר נהרגו חמישה שוטרים ו–12 נפצעו בפיצוץ מחבל מתאבד סמוך לאולם שבו התקיימה חגיגת יום הולדתו. ניסיון פיגוע דומה התרחש ביולי 2010. סרטון לא מאומת ובו לקיחת האחריות האיסלאמית לאירועים בגרוזני.