מנהיג האופוזיציה בוריס נמצוב נורה למוות במוסקבה


נמצוב, בכיר באופוזיציה וסגן ראש הממשלה לשעבר, נורה ארבע פעמים בגבו סמוך לקרמלין על ידי אלמונים. מחר היה אמור להוביל הפגנת-ענק נגד הלחימה באוקראינה. אובמה קרא לחקור את הרצח



בכיר האופוזיציה וסגן ראש ממשלת רוסיה לשעבר, בוריס נמצוב, נורה אמש (שישי) למוות במרכז מוסקבה, סמוך לקרמלין. כך אישר הלילה שר הפנים הרוסי, ולדימיר קולוקולצב. לפי סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס, נמצוב, ממנהיגי המפלגה הרפובליקאית של רוסיה, "מפלגת החופש העממי", וממבקריו החריפים של הנשיא ולדימיר פוטין, נורה בגבו ארבע פעמים בידי אלמונים שהגיחו מתוך מכונית לבנה בזמן שצעד על גשר מרכזי בעיר עם אשה. עוד נמסר כי התוקפים נמלטו מהאזור.

חבר מפלגת החופש העממי, איליה יאשין, אישר את דבר מותו של נמצוב. "לצערי אני רואה עכשיו לנגד עיניי את גופתו של בוריס נמצוב וכוחות משטרה רבים מסביב", אמר יאשין לכלי התקשורת במדינה. לפני כשלושה שבועות אמר נמצוב לאתר החדשות הרוסי "סובסדניק" כי הוא חושש לחייו. נמצוב סיפר כי אמו מפחדת שפוטין יהרוג אותו בגלל הביקורת הרבה שהוא משמיע נגד הלחימה באוקראינה. "היא באמת מפחדת שהוא יהרוג אותי בקרוב בגלל דברים שאני אומר", סיפר נמצוב והוסיף: "זו לא בדיחה, היא אישה פקחית". לדבריו, הוא "חושש במידה מסוימת לחיי, אבל לא באותה מידה כמו אמא שלי".

הנשיא פוטין גינה הלילה את הרצח. בהודעה שמסר דוברו של פוטין, דמיטרי פסקוב, נאמר כי ייתכן שגורמים מסוימים הזמינו את הרצח, וכי ייתכן שמדובר בפרובוקציה לקראת הפגנת הענק שהאופוזיציה מתכננת לקיים מחר במוסקבה נגד הלחימה באוקראינה. לדברי פסקוב, פוטין עודכן במהרה בנוגע לתקרית והביע את צערו. עוד מסר פסקוב כי פוטין הורה לכוחות הביטחון לחקור את האירוע.


נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, גינה הלילה את ה"רצח האכזרי" של נמצוב וקרא לחקור את האירוע. "אנו קוראים לממשלת רוסיה לערוך חקירה מיידית, שקופה וחסרת פניות של נסיבות הרצח, ולוודא שהאחראים למעשה האכזרי הזה יועמדו לדין", לשון ההודעה שמסר הנשיא האמריקאי. אובמה, שנועד עם נמצוב במוסקבה ב-2009, אמר כי העריץ את "האומץ ואת מסירותו למאבק בשחיתות ברוסיה".

נמצוב, בן 55, היה פיזיקאי שהתמחה בפיזיקה גרעינית והוא החל את דרכו הפוליטית כשארגן הפגנות נגד בניית כור גרעיני בעיר הולדתו ניז'ני נובגורוד ממזרח למוסקבה. בשנים 1997-1991 כיהן כמושל  מחוז ניז'ני נובוגרוד ונודע כמי שהנהיג רפורמות כלכליות באזור. בשנים 1998-1997 שימש סגן ראש הממשלה במהלך תקופת נשיאותו של בוריס ילצין. לאחר שהסתכסך עם יורשו של ילצין, פוטין, הפך נמצוב לאופוזיציונר ולמבקר חריף של ההנהגה.

למרות שנמצוב עצמו היה מועמד אפשרי לרשת את כסאו של הנשיא לשעבר ילצין, הוא ספג ביקורת רבה על צעדים מוטעים שנקטה הממשלה בשנות ה-90, ועל הכאוס והשחיתות בצמרת המדינה. בעוד שפוליטיקאים אחרים מתקופתו פרשו מפוליטיקה לטובת עולם העסקים או נעלמו מעין הציבור, נמצוב בחר לצלול עמוק לשורות האופוזיציה. הוא הוביל הפגנות רבות נגד השחיתות בממשלה, ובהן את המחאה ב-2011 שבה שטפו עשרות אלפי מפגינים את רחובות מוסקבה. אולם המחאה שותקה כאשר פוטין חזר לתפקיד הנשיא ב-2012.

"אני אוהב את רוסיה ואני רוצה את הטוב ביותר עבורה.  אני מבקר את פוטין בדרך הכי פטריוטית כי אני סבור שהאנשים האלה מחריבים את המדינה", אמר נמצוב בריאיון בשנת 2011 שפורסם באתר החדשות הרוסי "מדוזה". "כל מי שתומך בהם שונא את המדינה כי הוא תומך למעשה במשטר שהורס אותה. מי שמבקר את השלטון ומי שנלחם בו, הם הפטריוטים האמיתים", הוסיף.

בשנים האחרונות נמצוב נראה פחות בתקשורת ואת מקומו כמוביל המחאה נגד הקרמלין תפס הבלוגר אלכסיי נבאלני שהיה גם בין מובילי המחאה ב-2011. אולם נמצוב המשיך להיות פעיל ובשבועות האחרונים, לאחר שנבאלני נידון למאסר, סייע בארגון "צעדת האביב", המתוכננת להיערך מחר, במחאה על הלחימה באוקראינה. אתמול הוא עוד קרא בחשבון הטוויטר שלו לאזרחי המדינה להשתתף בה.