ממשלת ישראל: שני מיליארד ש"ח לפיתוח ישובים דרוזים וצ'רקסים

נתניהו וראשי רשויות דרוזים וצ'רקסים - צילום: חיים צח / לע"מ

הממשלה אישרה את תכנית החומש לפיתוח היישובים הדרוזים והצ'רקסים בהיקף של 2 מיליארד שקלים לשנים 2015-2019.

הממשלה אישרה היום  (ראשון) את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו שגובשה עם שר האוצר משה כחלון לתוכנית החומש לפיתוח היישובים הדרוזים והצ'רקסים בהיקף של כ-2 מיליארד שקלים לשנים 2015-2019. 

מדובר בתוכנית רב שנתית שגובשה בממשלה הקודמת. יחד עם חלקה הראשון של התוכנית שאושר לפני הבחירות מדובר בתקציב כולל של כ- 2.2 מיליארד שקלים, פי 3 מהתוכנית הרב שנתית ל-2011-2014 שמסתיימת כעת שתקציבה היה על סך 680 מיליון שקלים.

האוכלוסייה הדרוזית והצ'רקסית בישראל מונה כ-140,000 אזרחים. היישובים הנכללים בתוכנית הינם: אבו סנאן, בית ג'ן, ג'וליס, דאלית אל-כרמל, חורפיש, יאנוח-ג'ת, ירכא, כסרא-סמיע, כפר כמא, מגאר, סאג'ור, עין אל-אסד, עספיא, פקיעין, ראמה, ריחאנייה.

ההחלטה שאושרה על ידי הממשלה תסייע להמשך הפיתוח של היישובים הדרוזים והצ'רקסים וזאת בהמשך להישגים של התכנית הרב שנתית לשנים 2011 – 2014, שעומדת לקראת סיום. הישגי התוכנית הרב שנתית הקודמת, באו לידי ביטוי בתחומים שונים ובהם היקף גבוה של הזכאות לבגרות ביישובים אלו, צמצום פערים בשיעורי התעסוקה וההכנסה, תחבורה ציבורית ועוד. התכנית אשר אושרה היום על ידי הממשלה, תמשיך במגמת הפיתוח והצמיחה ביישובים אלו לרווחת תושביהן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בדיון "אנחנו נותנים סיוע חזק וצריך לדאוג שהסיוע הזה יהיה אפקטיבי ויעזור לרשויות לעזור לתושבים בצורה רצינית - לקדם אותם בכל דרך שאפשר כדי לעזור. אנחנו מחויבים לזה. אתם משקפים ציבור שנלחם ומקריב למען מדינת ישראל".

"אני חושב שזו לא רק החובה אלא הזכות שלנו להקצות משאבים ממשלתיים כדי לעזור לציבור הזה ובייחוד לצעירים, כדי שיהיה להם עתיד טוב ביישובים ובארץ הזאת. בביקורים שלי בכפרים, במפגש שהיה לנו בשנה האחרונה עם ראשי היישובים, התרשמתי מהפער שנוצר והיינו צריכים לסגור אותו. אני מחויב לציבור הדרוזי ביותר מדרך אחת. אני מחויב גם לשלבו בחברה הישראלית, גם לסגור את הפערים, גם לאפשר לצעירים שמגנים על המדינה שלנו עתיד במדינה שלנו, ואני מחויב לציבור הדרוזי בכלל".

שר האוצר ציין כי "אני שמח כי ההנהגה הדרוזית וראשי המועצות של הישובים הדרוזים והצ'רקסים גילו פתיחות רבה והבנה במתווה המוצע. שוחחתי עם בכירי ההנהגה של הדרוזים והצ'רקסים וציינתי בפניהם כי אלו לא יהיו הבטחות סרק, לממשלת ישראל יש את מלוא הכוונה לשאת בעלויות התכנית ולבצעה עד סופה. כ- מאתיים מיליון ש"ח יעברו כבר במהלך השנה הנוכחית. ועוד כ-2 מיליארד ש"ח יתוקצבו בפריסה עד 2019. אנו נקים גוף מיוחד שמטרתו לעקוב אחר יישום החלטת ממשלה זו."

"זה צורך לאומי וחברתי ממדרגה ראשונה", אמר סגן השר איוב קרא. "אני חושב שנעשתה פה עבודה גדולה מאוד ואני שמח שנצא היום לדרך חדשה, לבשורה חדשה".

יו"ר פורום ראשי הרשויות הדרוזים והצ'רקסים ג'אבר חאמד בירך על היוזמה ואמר "אני רוצה להגיד בשם כל הרשויות שזו החלטת ממשלה תקדימית. שילוב הידיים הזה, הביחד הזה, הוא סוד ההצלחה להביא לתוצאות ממשיות ומעשיות". 

התוכנית כוללת פעולות לפיתוח היישובים ולצמצום פערים בתחומי החינוך, התעסוקה ותשתיות, קידום תוכניות מתאר וסבסוד קרקע לחיילים משוחררים עד לגובה של 90%.