רוסיה רותחת: האירוויזיון יאריך את המלחמה


כעס עצום במוסקבה על כך שאוקראינה זכתה באירוויזיון עם שיר שנתפש כאנטי-רוסי אף שהקהל בבית נתן את מירב הקולות לנציג רוסיה. פוליטיקאים רוסים קוראים להחרים את התחרות בקייב, ומזהירים: "הניצחון הגנוב הזה ייתן רוח גבית לממשלה הפרו-מערבית באוקראינה ויפגע בתהליך השלום"

אישים פוליטיים ברוסיה הביעו לאורך היום (א') את זעמם על ניצחונה של אוקראינה באירוויזיון, שניתן לה על שיר העוסק בגירוש המיעוט הטטארי מחצי האי קרים על-ידי שליט ברית המועצות יוזף סטלין ב-1944. מהשיר משתמעת ביקורת מרומזת על התנהלות רוסיה בחצי האי האוקראיני גם היום.

הזמרת האוקראינית ג'מאלה זכתה אמש בתחרות בדרמה גדולה, אחרי שברגע האחרון עקפה את נציגת אוסטרליה וגם דחקה למקום השלישי את נציג רוסיה סרגיי לזרב, שנחשב ערב התחרות למועמד המוביל לניצחון. ג'מאלה לא הגיעה למקום הראשון בדירוג השופטים או בדירוג הקהל בבית, אבל ניצלה את העובדה שהשופטים נתנו לרוסיה דירוג נמוך יחסית, ושהקהל בבית נמנע מלתת לאוסטרליה את אחד משני המקומות הראשונים. בשקלול שני הדירוגים - היא טיפסה למקום הראשון.
"לא הזמרת האוקראינית ג'מאלה והשיר שלה 1944 זכו באירוויזיון – זו הפוליטיקה שניצחה את האמנות", אמר חבר הפרלמנט הרוסי פרנץ קלינצביץ', שגם קרא לרוסיה לשקול להחרים את התחרות בשנה הבאה, כשהיא תיערך באוקראינה. "אם שום דבר לא ישתנה באוקראינה עד לשנה הבאה, אני לא חושב שאנחנו צריכים להשתתף באירוויזיון שם".

בין רוסיה לאוקראינה, נזכיר, יש מתיחות קשה מאז שרוסיה סיפחה אליה בפברואר 2014 את חצי האי קרים, אחרי שבהפיכה בקייב הודח הנשיא הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ' לטובת ממשלה פרו-מערבית. אוקראינה מאשימה את רוסיה כי היא גם מסייעת למורדים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה, שנלחמים נגד כוחות הממשלה האוקראינית תוך קבלת סיוע בנשק ובחיילים ממוסקבה. יותר מ-9,000 בני אדם נהרגו כבר במלחמה הזו. המשבר באוקראינה הביא את המתיחות בין רוסיה למערב לרמה שלא זכורה כמותה מאז ימי המלחמה הקרה.

יו"ר ועדת יחסי החוץ בבית העליון של הפרלמנט הרוסי, קונסטנטין קוחצ'ב, טען היום בכעס כי לפי מניין הנקודות, אין ספק ש"הגיאופוליטיקה יצאה כשידה על העליונה". הוא אמר כי הניצחון של אוקראינה באירוויזיון עלול לחזק את ההנהגה הפרו-מערבית של אוקראינה, ולהקשות עוד יותר על תהליך השלום המקרטע גם כך, שמטרתו להביא לסיום הסכסוך במזרח אוקראינה. "מהסיבה הזו – אוקראינה הפסידה. לא רק בכל מה שקשור לתקציב הירוד שלה. הדבר שאוקראינה צריכה עכשיו כמו אוויר לנשימה הוא שלום. אבל המלחמה ניצחה".

חברת הפרלמנט ילנה דרפקו טענה כי ההפסד של רוסיה נובע מ"מלחמת אינפורמציה" שמתנהלת נגד המדינה: "חלק מזה נובע מהתעמולה נגד רוסיה. אנחנו מדברים על דמוניזציה כללית של רוסיה – בעולם מדברים על איך הכול אצלנו רע, על איך שכל הספורטאים שלנו מסוממים, על איך שהמטוסים שלנו חודרים למרחב האווירי של מדינות אחרות. כל זה כמובן בא לידי ביטוי באירוויזיון".

"הומואים, חכו-חכו מה מחכה לכם באוקראינה"

בטלוויזיה הממלכתית ברוסיה ניסו היום להקטין את ניצחונה של אוקראינה, והדגישו את העובדה שהצופים ברחבי אירופה נתנו לרוסיה את המקום הראשון – ואילו אוקראינה ניצחה רק משום שצוותי השיפוט המקצועיים, שלבחירתם יש משקל של 50% בשקלול התוצאות, העדיפו את השיר האוקראיני על השיר הרוסי. "הצופים בחרו ברוסיה כמנצחת, המומחים בחרו בכלל באוסטרליה – אבל בסוף אוקראינה זכתה במקום הראשון", אמרה המנחה פרווי קנאל.

העיתון הנפוץ "קומסומולסקאיה פראבדה" פרסם באתר שלו כתבה תחת הכותרת "כך גנבו צוותי השיפוט האירופיים את הניצחון מלזרב". בכתבה נקראו מנהלי האירוויזיון לבחון מחדש את התוצאות בגלל התוכן הפוליטי לכאורה של שירה של ג'מאלה. הכותבים הזהירו גם חברי הקהילה הגאה כי תצפה להם באוקראינה קבלת פנים לא נעימה בשנה הבאה. בשנים האחרונות נשמעו באירוויזיון קריאות רמות נגד רוסיה בשל החוקים ההומופוביים שאישרה, אבל גם באוקראינה חשופים להט"בים לתקיפות וליחס קשה. "עכשיו כבר ברור שזה סיפור פוליטי לחלוטין – אנחנו זכינו במקום הראשון בהצבעת הקהל שנועדה לאזן את צוותי השיפוט".

באוקראינה, לעומת זאת, חגיגה. הנשיא פטרו פורושנקו צייץ בטוויטר: "כן!!! ביצוע וניצחון שלא ייאמנו! כל אוקראינה מברכת אותך מעומק הלב, ג'מאלה". ראש ועדת היחסים הבינלאומיים בפרלמנט האוקראיני, גאנה גופקו: "כל ניצחון של אוקראינה יעצבן את הקרמלין. זה לא רק ניצחון באירוויזיון, זה ניצחון הערכים".

בקרב הטטארים בחצי האי קרים, שנתון עכשיו לשליטת רוסיה כאמור, מצב הרוח היה טעון עוד הרבה יותר מבחינה פוליטית. איש עסקים שסייע בשנה שעברה לחסום

כבישים בין לב אוקראינה לחצי האי קרים במחאה על סיפוח חצי האי לרוסיה, אמר כי ניצחונה של ג'מאלה היה תבוסה אישית לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. "זה הניצחון הגדול והראשון שלנו על רוסיה של פוטין", כתב לנור איסליאמוב בפייסבוק. "הטטארים של חצי האי קרים הם לא רק המפתח של אוקראינה לחצי האי קרים, אלא גם המפתח לאירופה כולה".