מחשש לאינפלציה, בהלת קניות ברחבי רוסיה


בעוד ערכו של המטבע הרוסי ממשיך לצנוח בשל הסנקציות, ברשתות השיווק מודיעים על העלאת מחירים והרוסים צבאו על החנויות להספיק לרכוש בזול. ב"איקאה" נרשמו שיעורי לקוחות כמו בסוף שבוע וב"אפל" הפסיקו את המכירות

כשערכו של המטבע המקומי צונח מיום ליום, ברוסיה מתחילים לחשוש מאינפלציה קשה ואזרחים רבים צבאו היום (רביעי) על החנויות במדינה ורכשו מגוון רחב של מוצרים מחשש לעליית מחירים. ברוסיה דווח שהקונים התמקדו בעיקר בתחום כלי הרכב והבית, כשבחלק מהמקרים נרשם שיא בהיקף הקניות.

אחד הגורמים שהובילו להצפת החנויות בקונים הייתה הודעתה של רשת "איקאה" כי כבר ביום חמישי הקרוב תעלה את המחירים בסניפיה. ברשת החנויות השבדית דיווחו שהיום פקדו את חנויותיה לקוחות בהיקף המקובל לרוב בסופי שבוע. גם בחנויות אחרות דיווחו על שיעורי שיא במכירות וחלק מהן נאלצו לסגור את שעריהן. גם חברת "אפל" השעתה את כל המכירות שלה ברוסיה.

"מה שמלחיץ אותנו הוא העובדה שאנשים רבים מיהרו למשוך כסף מהבנקים", סיפרה אליונה קורסונצבה, בת 30, שאמרה שהמשבר הנוכחי מזכיר לה את המשבר ב-1998, כשהרובל קרס. "אנחנו רוצים לבטח את עצמנו כך שהדברים לא יידרדרו כפי שקרה אז".

בדומה לשאר ימי השבוע, גם הבוקר המשיך ערכו של הרובל לרדת. עם זאת, בהמשך מצבו של המטבע הרוסי השתפר ונקבע על 3% גבוה יותר ושערו נקבע על 65 רובל לדולר. אחת הסיבות לשיפור היחסי בערכו של המטסע היא הודעתו של סגן שר האוצר הרוסי, אלכסיי מויסייב, שהממשלה במוסקבה מתכוונת למכור מטבע חוץ ככל שיידרש כדי להקל את הלחץ על הרובל, במיוחד מול הדולר.

ראש ממשלת רוסיה, דמיטרי מדבדב, ערך היום ישיבה עם ראשי החברות היצואניות הגדולות במדינה והפציר בהן ליישם "חבילת צעדים" שתעצור את הצניחה בערך המטבע. הרובל עלול להיפגע עוד יותר בהמשך השבוע, כשנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, יחתום על סנקציות נוספות נגד רוסיה על רקע מעורבותה במלחמה באוקראינה.