האירועים החשובים שקרו בעולם הצ'רקסי בשנת 2014


האירועים שקרו בעולם הצ'רקסי (5 מליון צ'רקסים) כמובן רבים ומגוונים וכאן אנו נזכיר את האירועים החשובים שיש להם משמעות לאומית ואשר משקפים בצורה מסויימת את השאיפות והרגשות של העם הצ'רקסי.

 רוב האירועים שנזכיר כאן קרו במולדת ההיסטורית בצ'רקסיה שבקווקז וזה טבעי ומכיוון והכח הפוליטי העיקרי של הצ'רקסים נמצא במולדת הצ'רקסית אשר בה חיים כמליון צ'רקסים. כוח זה מתבטא במעמד הפוליטי שיש לצ'רקסים במולדת בזכות שלוש המדינות הצ'רקסיות האוטונומיות בקווקז, הפדרציה הרוסית שהם רפובליקה אדיגאיה, רפובליקה קראשאיבו-צ'רקסיה ורפובליקה קברדינו-בלקריה.

אלה הם האירועים שקרו בשנת 2014:

- שנת 2014 הוכרזה כשנת אבל לאומי על ידי תנועת אדיגה חאסה מאיקופ וזאת במלאת 150 שנה לסיומה של מלחמת רוסיה-צ'רקסיה (1763-1864). הכרזה זאת היתה בניגוד רצונה של ממשלת אדיגאיה אשר לא רצתה להרגיז את מוסקבה וזאת בגלל קיומה של אולימפיאדת החורף בסוצ'י (בירת צ'רקסיה ההיסטורית). תנועת אדיגה חאסה מאיקופ לא התחשבה ברצונות אלה וקיימה אירועים שבועיים הקשורים למלחמת רוסיה צ'רקסיה וכן בנושא רצח העם שבוצע בעם הצ'רקסי על ידי האמפריה הרוסית במהלכה ובסיומה של מלחמת רוסיה-צ'רקסיה (1763-1864).

- ביום פתיחת האולימפיאדה בסוצ'י בחודש פברואר, עשרות פעילים צ'רקסים מקברדינו-בלקריה קיימו הפגנה בנאלצ'יק כמחאה על קיום המשחקים בסוצ'י, בטענה כי במקום שבו בוצע רצח עם ואשר עד היום רוסיה לא הכירה בה אסור לקיים אולימפיאדה. הפגנה זאת התקיימה למרות התנגדותה של הממשל בקבקדינו-בלקריה.

- בחודש מרס 2014 הוקם באופן רשמי ארגון צ'רקסי עולמי שמטרתה העיקרית היא תמיכה בצ'רקסים החפצים לחזור למולדת. מרכז הארגון נמצא בקנדה וחברים בה צ'רקסים מעשר מדינות בעולם.

  - בכל העולם הצ'רקסי ישנו רק שני אתרי אינטרנט שכותבים בשפה הצ'רקסית. אתר האינטרנט של העיתון הרשמי של ממשלת אדיגאיה, "קול האדיגה (צ'רקסי)" ואתר האינטרנט של העיתון הרשמי של ממשלת קברדינו-בלקריה, "דבר האדיגה". לשני האתרים האלה התווסף אתר חדשותי יומי בשפה הצ'רקסית בשם טואפסה פרייס.

- בחודש אוגוסט 2014, תנועת "עולם הצ'רקסים" אשר מרכזה במוסקבה ארגנה עלייה קבוצתית להר אלברוס (5642) בקברדינו-בלקריה בהשתתפות עשרות פעילים צ'רקסים מכל רחבי העולם. זאת השנה השנייה ברציפות שהתנועה מארגנת אירוע כזה.

- ביוזמתם של ארגונים צ'רקסים במולדת ובתפוצות הוצאה מפה של צ'רקסיה ההיסטורית. במפה מצויינת שמותיהם של כ- 600 כפרים ועיירות צ'רקסיות שהיו בצ'רקסיה. זאת הפעם השנייה שמוצאת מפה כזאת על ידי אותה קבוצה. לדברי היוזמים בעתיד הם יוציאו עוד מפה עם שמותיהם של יותר מ-5000 ישובים צ'רקסיים שהיו בצ'רקסיה ההיסטורית ואשר נמחקו לאחר כיבושה של צ'רקסיה על ידי האמפריה הרוסית בשנת 1864 . כיום במולדת הצ'רקסית ישנם כ- 200 ישובים צ'רקסיים.

- בחודש ספטמבר הוקמה בטורקיה מפלגה פוליטית צ'רקסית. זאת הפעם הראשונה שהצ'רקסים בטורקיה מקימים מפלגה פוליטית עם מטרות שקשורים לחברה הצ'רקסית בטורקיה ולעם הצ'רקסי בכללותה.

- הפסטבאל העולמי של התרבות הצ'רקסית התקיימה במאיקופ, בירת אדיגאיה. זאת הפעם הששית שמתקיימת פסטיבאל כזה במאיקופ מאז התפוררותה של ברית המועצות. בפסטיבאל השתתפו צ'רקסים מכל רחבי העולם.

- נשיא קברדינו-בלקריה יורי קוקוב הוציא תקנה נשיאותית ובה קבע כי ה- 22 לספטמבר יהיה חג לאומי ברפובליקה. שם החג "יום הצ'רקסים".

- בשנת 2014 כ-70 ארגונים ופעילים צ'רקסים מעשר מדינות בעולם פנו לאוקראינה ופולין בבקשה להכיר ברצח העם שבוצע בעם הצ'רקסי על ידי האמפריה הרוסית במהלכה ובסיומה של מלחמת רוסיה-צ'רקסיה (1763-1864).

עם הארועים האלה אפשר להוסיף עוד כמה נושאים שיש להם משמעות, ואלה אנו מזכירים בקצרה:

בשנת 2014 ממשלת רוסיה שינתה כמה חוקים ותקנות שקשורים לחזרה למולדת הצ'רקסית. שינויים אלה מנעו מפליטים צ'רקסים רבים מסוריה לחזור לצ'רקסיה. 

לקראת פתיחת האולימפיאדה בסוצ'י התקיימו הפגנות נגד עריכת המשחקים בכמה מדינות שבהם חיים צ'רקסים. 

בחודש מאי בחור צ'רקסי מאדיגאיה ששמו אשינה תימור נרצח על ידי פאשיסטים רוסים בעיר קראסנודאר. 17 איש נעצרו בפרשה זו וחלק מהם הועמדו לדין. משטרת קראסנודאר טוענת שאשינה תימור לא נרצח על רקע לאומני אלא בקטטה.

בחודש אוגוסט בנאלצ'יק נרצח העיתונאי הצ'רקסי תימור קושאייב. החקירה בפרשה זו נמשכת ועד היום אין עצורים. בעבודתו העיתונאית, תימור קושאייב לא עסק בבעיות הלאומיות של הצ'רקסים אלא באנשים שהיו בתנועות האיסלאמיות.

בחודש אוקטובר פרלמנט קברדינו-בלקריה בחר את  יורי קוקוב לתפקיד נשיא הרפובליקה. הוא החליף את ארסין קאנוקוב שהיה נשיא משנת 2005. כיום קאנוקוב חבר בפרלמנט של רוסיה.

כתבה זו הוכנה על פי הכתבה שפורסמה בטואפסה פרייס