לקראת יום האבל והזיכרון לרצח העם הצ'רקסי הצ'רקסים בישראל קיימו מסע


לקראת ציון יום האבל והזיכרון לרצח העם הצ'רקסי אשר יהיה ב-21 במאי הקהילה הצ'רקסית בישראל מקיימת שורה של אירועים. אחד מאלה התקיים היום בצורה של מסע אופניים מהעיר עכו אל כפר כמא. אנו מביאים בפני קוראינו את הכתבות, התמונות והוידאו שפורסמו במהלך יום זה על ידי האתר אדיגה ביסמן.



וידאו: קבלת פנים לרוכבים 

קהל מקומי קיבל את פני רוכבי האופניים שיצאו מעכו לכפר קמא. יו"ר המועצה: לא מספיק לאהוב אופניים, אלא לאהוב גם את בני עמך!

בשעות הצהריים הגיעו 34 רוכבי האופניים מכפר קמא וריחאניה שיצאו מעכו לכפר והתקבלו על ידי קהל מקומי ובני משפחה. הרוכבים נכנסו למתנ"ס ושם נחו ושתו ונערך טקס קצר בהשתתפות יו"ר המועצה, זכריא נאבסו, מנהל המתנ"ס, מוניר לבאי, ואורחים נוספים.

שייח' נורדין שובש אמר עם הגעתו: אלחמדולילה היה בסדר גמור, עצרנו בדרך מספר הפסקות ולא היה קשה בכלל. תודה לכל המשתתפים ואינשאללה כל שנה ניפגש ככה ונעלה את חשיבות הנושא.
זכריא נאבסו אמר בטקס: זה לא ברור מאליו לקום מוקדם בבוקר ולנסוע לעכו ולצאת משם באופניים, ולא מספיק לאהוב אופניים, אלא צריך לאהוב גם את בני עמך הצ'רקסים. אנו רוצים להנחיל לילדינו את החשיבות של היום הזה והנושא של הגירוש והמולדת ואינשאללה נתמיד עם זה. ואנו מתכננים כל שנה לקיים אירועים כאלה. בסיום הטקס חולקו תעודות הוקרה ל-34 המשתתפים. 


"לא שוכחים את המסע הקשה"

רוכבי האופניים מכפר קמא יצאו מעכו. האימאם נורדין שובש: רוכבים כדי לא לשכוח את הקושי שאבותינו עברו בדרכם לכפר
  
רוכבי אופניים מכפר קמא יצאו הבוקר (שבת) מעכו לכפר קמא כדי לשחזר את מסע אבותיהם שהיגרו מהקווקז והגיעו לחופי עכו, ומשם לכפר קמא, אחד הכפרים הצ'רקסיים בישראל. המסע החל מוקדם בבוקר בעכו ולמקום הגיע גם יו"ר המועצה המקומית של כפר קמא, זכריא נאבסו, שעודד את הרוכבים לקראת המסע ההיסטורי.




'רוכבים כסמל למולדת'

34 רוכבי אופניים מכפר קמא ייצאו מחר (שבת) בבוקר מעכו, כדי לשחזר את מסע אבותינו משנת 1878, מחופי הים של עכו אל מקום ההתיישבות בכפר קמא. הרוכבים ייצאו מוקדם בבוקר ואמורים להגיע לכפר בסביבות הצהריים. בין הרוכבים הרבים, שחלקם חובבים וחלקם מקצועיים, יהיה גם האימאם נורדין שובש, שישא דברים בשטח בעכו, לפני תחילת מסע הרכיבה.



אחד הרוכבים, מוסא עדנאן ר'ורקוז', אמר בשיחה עם "אדיגה ביסמן": "אנחנו הולכים לזכור את האירועים הקשים שהעם שלנו עבר במאה ה-19 שהסתיימו בהכחדה וגירוש מהמולדת שלנו הקווקז. כאחד מאותם אירועים אנו הולכים לשחזר באופנייים את המסלול שאבותינו עשו מעכו לכפר כמא ומאז אנו גרים בו".

עוד אומר מוסא: "אנו חייבים להכיר את עצמנו ואת ההסטוריה שלנו על מנת להתאחד ולהתחזק ולמנוע אירועים כאלו. כולי תקווה שהרכיבה מחר תתרום להכרה של ילדינו על מה שאירע לנו כעם ויחד עם שאר האירועים נחזור להיות עם חזק מאוחד ועם חזון למדינה עצמאית בקווקז. אני מאחל לנו ולילדינו רכיבה בעתיד שתסמל את חזרתנו למולדת והקמתו של מדינת האדיגאים".



מבין הרוכבים היותר מבוגרים נמצא גם יוסף רג'ב חטוקאי, רוכב אופניים מושבע: "כאחד שגאה בשיוכו ופטריוט לעם הצ'רקסי האדיגאי חשתי זיקה והתעצמות רוח על עוד אבן דרך שיכול להעלות את גבורתם ועוזם של אבותינו. אני מרגיש שותף לצורך בחיזוק הקשר ההיסטורי שלנו למולדתנו. הנפת הדגל הצ'רקסי על כל אופניו של כל אחד מהרוכבים לכל אורך המסע מעכו לכפר מעלה את קרנה של הקהילה הצ'רקסית בישראל. ציון יום הזיכרון לרצח עם וגירוש העם הצ'רקסי ממולדתו הוא מעמודי התווך להתעוררות וחיזוק הלאומיות ואיחוד העם הצ'רקסי".

[בקיץ 1878 הגיעו לעכו אניות מלאות מהגרים אד'גאים מקווקאז, והתיישבו בכפר-קמה. בני האד'גה זכו לאדמות מטעם השלטון העות'מאני. בתחילה ניסו לחיות מגידול בעלי-חיים, אולם שכניהם הבדווים התנכלו ליישוב, ועד מהרה נאלצו לעבור לגידולי שדה לצד גידול בעלי-חיים, ולארגן שמירה ואבטחה ליישוב. ההתנגשויות עם הבדווים לבשו צורות אלימות, עד שלבסוף קיבלו הבדווים את החיים לצד האד'גאים כעובדה. כיום נהנה כפר-קמה ממעמד של רשות מקומית]. (מתוך מאמר של עדנאן גרכד - אללה ירחמו).