הקפטן הצ'רקסי של נבחרת ישראל ביברס נאתכו משנה את ההיסטוריה

עשה היסטוריה. ביברס נאתכו באימון(צילום: נדב צנציפר)

הקשר הפך לקפטן הצ'רקסי הראשון של הנבחרת והערב בוויילס ינסה לקרב אותה להופעת בכורה ביורו. בראיון ל"ידיעות אחרונות" הוא מדבר על ההמנון ("לא יכול לשיר חלק מהמילים"), השרות בצה"ל ("לא הסכמתי לוותר על זה") ועל הפרסומים לפיהם היה מועמד למכבי ת"א: "המנהל המקצועי של צסק"א צחק, אפילו בפלייסטיישן אי אפשר למכור אותי ב-2 מיליון יורו"


ביברס נאתכו כבר תפס את מקומו בדפי ההיסטוריה של העדה הצ'רקסית. כאשר אדם מן השורה מחפש בוויקיפדיה מידע על העדה, בלחיצה הראשונה מתנוססת מולו רשימה של גדולי הצ'רקסים בכל הזמנים – מהסולטן הממלוכי אל-אשרף אל־גאוורי, דרך הנסיך מהאימפריה הרוסית אלכסיי צ'רקסקי והזמרת סאטי קזנובה – ועד לקשר צסק"א מוסקבה ונבחרת ישראל.

כ-7,000 מ-9 מיליון בני העדה חיים בארץ, וביום חמישי האחרון, מול אנדורה, נאתכו הפך לקפטן הצ'רקסי הראשון בתולדות הנבחרת הבוגרת (אחרי שכבר עשה את ההיסטוריה הזו בנבחרת הנוער) והמוסלמי הראשון מאז וואליד באדיר. רק כמה שעות לפני כן, קפטן הנבחרת הצעירה באלבניה היה קשר מכבי חיפה עטאא ג'אבר.

אז נכון, הערב בוויילס הסרט יחזור לבלם טל בן חיים, אבל עבור נאתכו גם המחצית ההיא הייתה מרגשת: "במחצית בן חיים העביר אליי את סרט הקפטן בהוראת אלי גוטמן. "אני רגיל לכך מהנבחרות הצעירות, אבל להיות הצ'רקסי הראשון ששם אותו על היד בנבחרת הבוגרת, קפטן מוסלמי, זו הייתה הרגשה מדהימה. זה הייחוד של המדינה הזו, צריך לשים בצד את כל הגזענות והכל, להתמקד באיכויות. אני ועטאא היינו קפטנים של נבחרות ישראל באותו היום, זה מה שמדהים בנבחרות שלנו, כולנו חברים מאוחדים".

בנבחרת הבוגרת יש כיום שלושה שחקנים מוסלמים, וייתכן שכולם יעלו יחד בהרכב הערב. נאתכו ובירם כיאל בטוחים ב-11, מואנס דאבור עשוי למצוא עצמו בפנים ברגע האחרון. "העניין המוסלמי בנבחרות משתפר", אומר נאתכו. "למרות שמבחינתי כולנו נאמנים לנבחרת ולא ממש משנה מאיזו דת".

מי שהקפיד לעקוב אחרי "התקווה" לפני הניצחון על אנדורה, ראה שנאתכו נשאר דומם. "בצעירותי שרתי את ההמנון, לא הבנתי את המשמעות של המילים", הוא מספר. "מבחינתי, לשיר 'נפש יהודי הומיה', או 'ארץ ציון וירושלים', זה זלזול בהמנון. הנבחרת והמדינה חשובות לי מאוד, אבל אני צ'רקסי ומוסלמי ולכן לא יכול לשיר חלק מהמילים. אני לא יכול לשיר את ההמנון בלי יכולת להרגיש חלק ממנו, וזה נובע מתוך כבוד אדיר אליו. אני מרגיש שייכות גדולה לנבחרת ולמדינה".

נאתכו, יליד כפר קמא, ממשיך במונולוג: "כשהייתי צעיר, קיבלתי הצעה לעבור לאיאקס. ההולנדים ביקשו תנאי אחד מאבא שלי, שאחתום על ויתור משירות בצה"ל. הוא לא הסכים. אבא שלי היה לוחם מג"ב באיו"ש במשך כמעט שלושים שנה, הנאמנות של הצ'רקסים היא הדבר החשוב ביותר אצלנו. על מלך ירדן שומרים רק צ'רקסים, הוא מאמין רק בהם. מבחינתי, לשאת סרט של הנבחרת זה כבוד ענק, משהו שמשפר אותי עוד יותר".

ביברס נאתכו במשחק בבוסניה(צילום: ראובן שוורץ)


"אני לא מחפש להציל את הנבחרת"

בצ'רקסית הוא קרוי פיפאס, "שומר מפני אויבים". האויב שיצטרך לשמור עליו יותר מכל היום יהיה גארת' בייל. "הוא שחקן מושלם", אומר נאתכו. "מהירות, אתלטיות, בעיטה, נגיחה וראיתי מה הוא שיחרר מהראש בקפריסין. מצד שני, אלי גוטמן מצא את הנוסחה לסגור את כריסטיאנו רונאלדו".

במהלך השנים שלו בנבחרת, נאתכו ספג ביקורות רבות. למשל, אנשים דיברו על הקרבה בינו לבין גוטמן שמעניקה לו את חולצת ההרכב.

נאתכו עם אלי גוטמן. לא אוהב שמדברים על קרבתו למאמן(צילום: ראובן שוורץ)


"אומרים שאני הבן של גוטמן, לא?", הוא אומר, "אז תדע דבר אחד, אצלי או שאוהבים אותי או שלא. אצל ברדייב בקאזאן שיחקתי 90 דקות בכל משחק, קבעתי שיא בליגה הרוסית עם עונה בה שיחקתי בכל דקה ודקה. אצל סלוצקי בצסק"א מוסקבה, למעט המשחק נגד ספורטינג ליסבון, שיחקתי כל הזמן. אז אני הבן של כולם? יכול להיות שאנשים מצפים ממני לדברים שהם לא אני".

כלומר?

"אני לא אחד שיעבור שלושה-ארבעה שחקנים ויבקיע. לא אמסור לשחקן חמישה מטרים ממני, רק כדי להגיד שלא איבדתי. אנסה לתת את הכדור הארוך, 40-30 מטר. אני לא מחפש להציל את הנבחרת, ישראל לא הגיעה עשרות שנים לטורניר גדול וזה לא בגללי, כל מאמן יודע בדיוק מה אני נותן לו ובוחר. הנבחרת כשלה גם לפניי, אבל אעשה הכל כדי שזה ייפסק".

נאתכו בתבוסה לוויילס בסמי עופר. "הפעם יהיה יותר קל"(צילום: ראובן שוורץ )

"אם אחזור לארץ, זה יהיה להפועל ת"א בסיום הקריירה"

רק לאחרונה, בעקבות היכולת של הנבחרת הרוסית במוקדמות, החליט ולדימיר פוטין להתערב וקבע כי חמישה שחקנים רוסים חייבים להופיע בכל קבוצה במשחקי ליגה, אבל נאתכו עדיין מקבל את הקרדיט מלאוניד סלוצקי, מאמנו היהודי שהפך בינתיים למאמנה הזמני של נבחרת רוסיה. "כשאני לא משחק, אני משתגע", הוא מספר, "אבל זה הצחיק או הרגיז אותי שאמרו בשבוע שעבר בתקשורת הישראלית שאני עשוי להגיע למכבי ת"א".

מה הכעיס אותך?

"יש לי סעיף שחרור של 8 מיליון יורו. התקשרו מישראל ואמרו שמכבי מוכנה לשלם 2 מיליון. דיברתי עם המנהל המקצועי והוא התחיל לצחוק, אמר שאפילו בפלייסטיישן אי אפשר למכור אותי במחיר כזה. לא הייתי עובר למכבי. גם מבחינת שכר אני מרוויח סכומים שמכבי לא יכולה לעמוד בהם, ולא שכחתי את הקללות נגדי. ג'ורדי קרויף פנה אליי בין פאוק סלוניקי לצסק"א, הסברתי לו שאני רואה את עצמי באירופה והוא הבין אותי, אני מאוד מעריך אותו".

ביברס נאתכו במדי צסק"א מוסקבה(צילום: gettyimages)


תחזור לשחק בארץ יום אחד?

"אם אחליט לחזור לארץ, זה יהיה
להפועל ת"א בסיום הקריירה, עם השתלבות עתידית לאחר מכן במועדון. אני לא מתכוון להגיע כמושיע, רק לעשות את הכי טוב במועדון שגדלתי בו".

מה יהיה הערב?

"יש לי מאזן טוב מול בריטיות, ארבעה שערים וחמישה בישולים. הצלחתי עם צסק"א נגד מנצ'סטר סיטי, אז הכל אפשרי".

וויילס מתכוונת לחגוג הערב עלייה.

"אני חושב שדווקא הערב יהיה קל יותר מאשר היה בחיפה. נוכל להשתלב טוב יותר במשחק, אנחנו כבר מכירים אותם. הם ירצו לחגוג, אבל הגיע הזמן שנעשה תוצאה טובה בזמן אמת במגרש קשה, ויש פה שחקנים מצוינים. הלוואי".