המלך של מוסקבה: כך חזר נאתכו להנהיג את צסק"א


הוא כבש ובישל יותר מכל אחד אחר בקבוצה, הפך לפנדליסט המוצלח בתולדות המועדון והספסולים והביטחון שאבד נשכחו כלא היו. יוכין על השינויים שהשיבו לקשר את מעמדו ככוכב ברוסיה לקראת משחקי הנבחרת

מיכאל יוכין  31/05/17 10:19   

ביברס נאתכו חזר השבוע לישראל במצב רוח מרומם. צסק"א מוסקבה השיגה את תכנית המינימום שלה לעונה והעפילה למוקדמות ליגת האלופות מהמקום השני, בעוד לקשר הישראלי הייתה תרומה חשובה להישג. נאתכו הוא מלך השערים של צסק"א העונה עם 6 כיבושים (לצד ויטיניו הברזילאי), וגם מלך הבישולים עם 5 אסיסטים (גם את התואר הזה הוא חולק עם ויטיניו). עבור קשר אחורי, הסטטיסטיקה הזו מחמיאה שבעתיים, קל וחומר אחרי סיבוב ראשון לא פשוט במהלכו הירבה נאתכו לשבת על הספסל.

מה גרם, אם כך, לפריחה המחודשת של נאתכו? בעיקר שינוי בעמדת המאמן. נאתכו הובא לצסק"א בקיץ 2014 לבקשתו המפורשת של לאוניד סלוצקי, אשר העריך מאוד את ביצועיו במדי רובין קאזאן וראה בו מחליף טבעי לכוכב השבדי ראסמוס אלם שנאלץ לעזוב את הקבוצה מסיבות רפואיות. העונה הראשונה של נאתכו, כאשר הבוס סמך עליו בעיניים עצומות, אכן הייתה מצוינת, אך ב-2015/16 חל שינוי מהותי מאוד במעמדו. 

סלוצקי מונה למאמן הנבחרת במקביל לתפקידו בצסק"א, והבין שהוא זקוק לאלן דזאגוייב בתפקיד נאתכו במדים הלאומיים. באופן טבעי מבחינתו, הוא העדיף לפיכך את דזאגוייב בתפקיד נאתכו גם במועדונו, מה גם שהקשר הרוסי תמיד רצה לשחק בעמדה זו. כך סופסל נאתכו ואיבד את הביטחון העצמי. 


באופן אירוני, התוכנית של סלוצקי לקראת יורו 2016 לא יצאה לפועל כי דזאגוייב שבר עצם בכף רגלו במחזור האחרון והחמיץ את הטורניר. יש שיגידו כי מדובר בצדק פואטי, ורוסיה נכשלה טוטאלית בצרפת. סלוצקי, שהיה אמור להצעיד אותה למונדיאל הביתי ב-2018, העדיף להתפטר אחרי הפיאסקו והקדיש את עצמו לצסק"א בלבד, אך היחסים עם נאתכו מעולם לא שוקמו. לכן, הייתה זו בשורה מעודדת מבחינת הישראלי כאשר המאמן בחר לעזוב את הקבוצה בדצמבר.

את המחליף של סלוצקי הכיר נאתכו מצוין. ויקטור גונצ'רנקו הבלארוסי הוא חבר קרוב של המאמן לשעבר, אשר צורף כעוזרו בעונת 2015/16. צסק"א לא ידעה אז אם סלוצקי עשוי לעזוב באופן מלא לטובת הנבחרת, וגונצ'רנקו צורף על מנת לרשת אותו במידת הצורך תוך יצירת המשכיות. בסופו של דבר, סלוצקי עזב את הנבחרת דווקא ולכן גונצ'רנקו מונה בקיץ למאמן אופה הקטנה, אך הוא הכניס מראש סעיף בחוזה אשר מאפשר לו לחזור לצסק"א בכל עת וללא פיצויים. וזה בדיוק מה שקרה בדצמבר – צסק"א קראה לבלארוסי בן ה-39 להחליף את סלוצקי המתפטר, כי היא האמינה שהוא האיש הנכון לבנות את הקבוצה לטווח ארוך.

גונצ'רנקו אמנם ידיד קרוב, אך הוא לא תואם סלוצקי ואין לו שום מחוייבות לדזאגוייב. ראשית, הוא ביצע מהפכה טקטית, וצסק"א עבר למערך עם שלושה בלמים: 2-5-3 במקום 1-3-2-4 המסורתי של המאמן הקודם. הבוס החדש חיפש את השחקנים הנכונים על מנת לאייש את התפקידים ואחרי מספר מחזורים גילה כי נאתכו הוא השחקן המתאים ביותר לתפקיד הקשר האחורי. לישראלי יש הבנה מושלמת עם המגן הימני הברזילאי מריו פרננדס שהפך לשחקן אגף בשיטה החדשה. נאתכו יודע לנווט את משחק מאחור ומסוגל לשחרר את שותפו השבדי פונטוס ורנבלום למשימות התקפיות. לא פחות חשוב – נאתכו מצטיין בסגירת מרחבים לפני ההגנה, והדבר חיוני אף יותר כאשר יש שלושה בלמים ללא מגנים.


לבלארוסי לא היו דעות קדומות. מצד אחד, הוא לא בחר את נאתכו כאופציה הראשונה אחרי פגרת החורף, בין היתר כי הישראלי סבל מפציעה במהלך תקופת ההכנה. מאידך, הוא בחן את תפקודו ללא משקעים. הוא פתח דף נקי. כאשר קיבל נאתכו את ההזדמנות, הוא לקח אותה בשתי הידיים וגונצ'רנקו הבין זאת. הביטחון העצמי חזר לנאתכו, במיוחד אחרי שהבקיע לרשת סמארה בתחילת אפריל – היה זה השער הראשון שלו שלא בפנדל בליגה הרוסית מזה שנתיים. הקשר אף הוסיף אז בישול בניצחון 1:2, ומשם הכל זרם טוב יותר. לכן החודשיים האחרונים היו כה חיוביים מבחינתו.

נאתכו היה מצוין והבקיע ב-0:4 על לוקומוטיב מוסקבה, בישל בכדור חופשי בדרבי הגדול מול המובילה ספרטק בו הפסידה צסק"א והעניקה למעשה את הכתר ליריבתה, מצא את הרשת ב-0:2 על אמקר פרם, דייק בפנדל ב-0:3 על ארסנל טולה וסיפק שני אסיסטים במחזור האחרון ב-0:4 על אנז'י שהבטיח את הכרטיס למוקדמות ליגת האלופות. על הדרך, הוא הפך לפנדליסט המצטיין בתולדות צסק"א בליגה הרוסית עם 12 שערים מהנקודה הלבנה.

אלה הנתונים היבשים, אבל בתפקידו של נאתכו התרומה למשחק הקבוצתי חשובה יותר מכיבושים ובישולים, ואותה הוא ביצע היטב בחודשיים אלה. בזכות העזיבה של סלוצקי וההגעה של גונצ'רנקו, מעמדו חזר לרמה של עונת 2014/15, וגם התקשורת הרוסית שבה לפרגן לו. לקראת משחקי הנבחרת, מקבל אלישע לוי את נאתכו בכושר הרבה יותר טוב בהשוואה למשחקיו הקודמים. יהיה מעניין אם הקשר יצליח להמשיך בתנופה גם במדים הלאומיים.