השלטונות ברוסיה הפדרטיבית רוצים לגרש שני צ'רקסים שחזרו למולדת

טאריק תופצ'ו-חאתקו - מועמר קובלה

בחודש אוקטובר בית המשפט בסוצ'י החליט לשלול את האזרחות הרוסית של מועמר קובלה, צ'רקסי מטורקיה שחזר למולדת הצ'רקסית מלפני עשרים שנה. הסיבה כביכול להחלטה זו היא בזמן הבקשה לקבלת אזרחות רוסית לפני 20 שנה קובלה דיווח למשרד הפנים על מקום מגורים שבה לא גר אף פעם.

קובלה עירער בבית המשפט המחוזי בקראסנודאר אך זה השאיר את ההחלטה כמו שהיא. כיום קובלה מתכנן לפנות לבית המשפט העליון של רוסיה הפדרטיבית.

נזכיר כי מועמר קובלה גר העיר לאזארובסק (פסישואפה) בחופי הים השחור. נשוי לצ'רקסית מהאזור הזה ויש לו ילדים.

המקרה השני הוא של צ'רקסי שחזר מגרמניה בשם טאריק טופצ'ו-חאתקו. הוא חי בעיר נאלצ'יק, עיר הבירה של רפובליקה קברדינו-בלקריה. בחודש אוגוסט עובדים של משרד הפנים נתנו לטאריק מכתב ובו החלטה של המשרד לשלול את תעודת אישור השהייה הקבוע ברוסיה הפדרטבית (תעודת זהות)  שטאריק קיבל לפני כמה שנים.

טאריק פנה לבית משפט השופט בנאלצ'יק בבקשה לבטל את החלטת משרד הפנים אך זה דחה את בקשתו. אחר כך הוא פנה לבית משפט העליון של קברדינו-בלקריה אך זה גם כן דחה את בקשתו. כיום הוא מתכנן לפנות לבית משפט העליון של רוסיה הפדרטבית.  

פעילים צ'רקסים מרפובליקה אדיגאיה ורפובליקה קברדינו-בלקריה אומרים כי כל מה שנעשה למועמר קובלה וטאריק תופצ'ן-חאתקו אינו חוקי וזוהי פוליטיקה של מוסקבה שמכוון נגד הצ'רקסים ונגד האינטרסים של העם הצ'רקסי.