בית הדין האירופי לזכויות אדם פסק לטובתו של אסקרבי מילינוב


ב- 26 בספטמבר 2007, במהלך החגיגות מה שנקרא "יום השנה ה-450 להצטרפותו של אדיגאיה למדינה הרוסית" בכיכר דרוזבה במאיקופ, בירת רפובליקה אדיגאיה, צ'רקסי ממאיקופ אסקרבי מילינוב נכנס לכיכר על מנת לעשות הפגנת יחיד עם שלט שעליו היה כתוב "מדוע הושמד וגורש העם היפה והאציל שלי?". קצינים מכוחות הביטחון של משרד הפנים דרשו ממילינוב להסיר את השלט, ואחרי שסירב, משכו אותו בכוח ופגעו בכתפו ואחר כך העבירו אותו לתחנת המשטרה.

מילנוב ביקש צדק ללא הצלחה בבתי המשפט ברוסיה בדרישה ממשרד הפנים לפצות אותו על נזק בגוף ועוגמת נפש בסכום כולל של 3 מיליון רובל. בשנת 2008 הוא הגיש תלונה לבית הדין האירופי לזכויות אדם.

כעת, לאחר יותר מעשר שנים, בית הדין האירופי לזכויות אדם קבע כי פעולותיהם של כוחות הביטחון הרוסיים מנוגדים לסעיף 10 לאמנת זכויות האדם והטיל על רוסיה קנס בסך של 9,750 יורו פיצויים למילינוב.

לרוע המזל, מילנוב לא יוכל לראות החלטה זו מכיוון והוא נפטר ב -1 במאי 2015 בכפר פנז'קואי ברפובליקה אדיגאיה. הפיצויים יינתו לאשתו.

הערה: אין עובדות היסטוריות על מה שמכונה "הצטרפותה מרצון של אדיגאיה לרוסיה". לפני 450 שנה אדיגאיה לא הייתה קיימת והשטח הזה היה תחת שלטונה של מדינת צ'רקסיה העצמאית.