משבר הסייבר בין ארה"ב וסין: אובמה לובש את החליפה של האיומים


התגברות פעילות הסייבר שמקורה מסין והנזק הכלכלי המצטבר הובילו את ממשל אובמה ליזום חבילת סנקציות. אלה יופנו כלפי כל גורם שיימצא שניצל את גניבת המידע והנזק שנגרם במתקפות רשת - בין אם מדובר ביחידים או בחברות

ממשלת ארה"ב מכינה חבילת סנקציות המיועדות לחברות או יחידים אשר ניצלו מידע שמקורו בפריצות סייבר לגורמים אמריקאיים. הוושינגטון פוסט דיווח אמש (א') שהחבילה מיועדת בראש ובראשונה נגד האיומים שמקורם בסין, אם כי ממשלת סין לא הואשמה באופן מפורש.

גורמים בכירים הוסיפו שיישום החבילה צפוי להתחיל כבר בשבועיים הקרובים - אם כי עדיין לא ברור מה יהיו הסנקציות שיופעלו. הפעילות של גורמי סייבר סיניים בקרב חברות, ארגונים, תשתיות קריטיות ואפילו בודדים מעוררת מזה כשנתיים סערה בקרב הממשלה האמריקאית.

האקרים סיניים נמצאים בראש רשימת גורמי הסייבר שפרצו וגנבו מידע מחברות וארגונים בארה"ב. בין אם מדובר במידע אישי, כלכלי, עסקי או אפילו ממשלתי, נראה שההאקרים מסין מצליחים לפרוץ את מאגרי המידע ומערכות המחשב האמריקאיות בקלות יחסית.

בין ההצלחות הגדולות שלהם ניתן למנות גניבת תוכניות של מטוס הקרב F-35, פריצה למתקנים גרעיניים ואפילו ציתות וגניבת מידע שיועד להוות בסיס למו"מ בין חברות אנרגיה. התזמון של השתת החבילה עלול להתברר כעדין מבחינה דיפלומטית: נשיא סין שי ז'ינפינג צפוי להגיע לביקור רשמי בארה"ב בחודש הקרוב.

זאת ועוד, סין וארה"ב נמצאות במערכת יחסים עדינה ומורכבת. מצד אחד הן מנהלות יחסי מסחר עמוקים ששווים הרבה לכלכלת ארה"ב - וגם לסין שעוברת טלטלה עם נפילת הבורסה בשבוע האחרון. עם זאת, בין הממשלות ישנן מתיחויות כגון הסכסוך בדרום ים סין או הניסיונות של בייג'ינג לפחת את היואן בעקבות ביצועי המניות הסיניות.

בין הסנקציות שניתן יהיה להשית ניתן למנות הקפאת נכסים וכספים שנמצאים בארה"ב, ביטול אישורי עסקאות ואפילו תביעות בבתי משפט אמריקאיים. כל אלה מכוונים רק על גורמים שנמצא כי הם ביצעו פעילות ריגול או גניבת מידע מגורמים אמריקאיים ומתבססים על צו נשיאותי עליו חתם אובמה באפריל שעבר.