מטבע זהב בן 1,200 שנה נמצא בכפר הצ'רקסי כפר כמא


מטבע בן 1,200 שנה לפחות נמצא בכפר כמא שבגליל התחתון ועליו כתובות בערבית המציינות את הנביא מוחמד. חניכי מכינות קדם צבאיות שהצטרפו לחפירות רשות העתיקות, הם שמצאו את המטבע הבודד ששוויו במאה ה-8 היה רב. "כשהבנתי במה מדובר צעקתי, וכולנו התרגשנו", סיפרה אחת החניכות

מטבע נדיר בן 1,200 שנה מהתקופה האסלאמית הקדומה נמצא ביום ראשון באתר חפירות בכפר כמא שבגליל התחתון. את המטבע שמתוארך סביב שנת 777 לספירה מצאו חניכי המכינה הקדם צבאית "גליל עליון-המדרשה למנהיגות" בכפר הנשיא, ביומם הראשון לעבודות.

המטבע הנוצץ נושא כתובות בערבית שמציינות אמונה באל אחד ואת שמו של הנביא מוחמד. באתר החפירות שבכפר הצ'רקסי שבגליל התחתון, מצאו החניכים גם מטבעות כסף מאותה התקופה. "ההתרגשות מהממצא היא לא רק של התלמידים, אלא גם של הארכיאולוגים. נדיר למצוא מטבע זהב יחיד בחפירה, כמו שהיום לא מוצאים סתם כך שטר של 100 יורו ברחוב", הסביר ד"ר רוברט קול, מומחה מטבעות ברשות העתיקות.


"אנשים שמרו על הזהב שהיה ברשותם והוא התגלגל לאורך הדורות, מטבע זהב כזה היה המון כסף בשביל אדם פשוט", הוא הוסיף. החפירה הארכיאולוגית מתנהלת בשבועות האחרונים על ידי רשות העתיקות, בעזרתם של חניכי מכינות קדם-צבאיות וביוזמת המועצה המקומית כפר כמא ומשרד התחבורה. הסיבה לחפירה היא הקמת חניון לכלי רכב כבדים בסמוך לכביש הראשי של כפר כמא הנמצא מעט מערבית לים כנרת.

עומר זידאן, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות הסביר: "המטבעות נמצאו במבנים מהמאה ה-8-7 לספירה הנוצרית יחד עם שברי כלי חרס, חפצי מתכת ועצמות בעלי חיים. כל אלה מספרים על חיים פעילים שהתקיימו כאן בתקופה המוסלמית הקדומה".

החפירות החדשות, וחפירות קטנות נוספות שנערכו בכפר כמא ב-50 השנים האחרונות, מלמדות על קיום יישובים קדומים במקום לאורך ההיסטוריה האנושית, מתקופת הברונזה התיכונה (כ-2,000 לפני הספירה), וכלה בתקופות הרומית והביזנטית (המאה ה-2 עד ה-6 לספירה).