נשיא רפובליקה אדיגאיה נפגש עם מנהיגי הפזורה הצ'רקסית של טורקיה


8 באוקטובר בעיר מאיקופ במכון למחקר הומניטרי של אדיגאיה, נשיא רפובליקה אדיגאיה מוראת קומפילוב נפגש עם נשיא הפדרציה של הארגונים הצ'רקסיים-קווקזיים בטורקיה ילדיז שאקרג'י, יו"ר התאחדות אנשי העסקים "קאפיאד" יוסף טאימז ונציג הוועדה הכלכלית של משרד החוץ הטורקי טוראן אקין.

בפגישה השתתפו גם: סגן ראש ממשלת אדיגאיה ויאצ'סלב ספייב, ראש לשכת נשיא אדיגאיה ולדימיר סוונהנץ, מנהל מכון המחקר אדם לאוז וכן ראשי משרדים שונים של ממשלת אדיגאיה.

נשיא אדיגאיה ציין כי במסגרת שיתוף הפעולה בין רוסיה-טורקיה, רפובליקה  אדיגאיה מוכנה לשיתוף פעולה הדוק עם הפזורה הצ'רקסית (אדיגה) בטורקיה בתחום העסקי, התרבותי והחינוכי.

"לפני חצי שנה במהלך ביקור המשלחת הרשמית של אדיגאיה בטורקיה, הצגנו את הפוטנציאל הכלכלי ואת הזדמנויות הייצוא של הרפובליקה. במובנים רבים, סיכויי שיתוף הפעולה קשורים לייצור, עיבוד וייצוא של מוצרים חקלאיים לשווקים הטורקיים כמו: גבינה צ'רקסית, אורז, חיטה, מוצרי גננות ותעשיית עיבוד. כיום המשימה העיקרית שלנו היא להפגיש מבנים עסקיים ליצירת פרויקטים משותפים. אנו מעוניינים גם בהזדמנויות הצד הטורקי בענף הבנייה, עסקים במלונות ופיתוח תיירות נכנסת, אמר מוראת קומפילוב.

בתורם, האורחים ציינו כי ביקור משלחת אדיגאיה בטורקיה היה חשוב לפזורה הצ'רקסית. הודגש כי הרשויות הטורקיות השתכנעו בצורך ליצור קשרים עם אדיגאיה כאפיק משמעותי לבניית יחסים ארוכי טווח עם הפדרציה הרוסית והפגישה של היום היא צעד נוסף לבניית שיתוף פעולה פורה.

בהמשך הדיאלוג, נשיא אדיגיה הדגיש את הצורך בעבודה שיטתית ליישום פרויקטים ספציפיים. משתתפי המפגש זיהו מגוון רחב של סוגיות בתחומי התעשייה. כולל שימוש במדיניות מיסוי גמישה ביחס למשקיעים, יצירת מיזמים משותפים בתחום התיירות, עסקים במלונות, פארקי תעשיה, עבודות עץ, ייצור חקלאי, וכן בחינוך ובתרבות.

בישיבה הוצגו הצעות ההשקעה של הרפובליקה שהוכנו על ידי המשרד לפיתוח כלכלי של אדיגאיה. 

משתתפי המפגש דנו בנפרד בנושאי שימור השפה הצ'רקסית (אדיגית). 

נשיא אדיגאיה מוראת קמפילוב ציין כי בעקבות הפגישה יוקם קבוצת עבודה שתגבש הצעות קונקרטיות לכל תחום של שיתוף פעולה.

מקור: דובר של נשיא רפובליקה אדיגאיה