הקונגרס הצ'רקסי העולמי אחרי 28 שנות קיום: התוצאות אפס


הקונגרס הצ'רקסי העולמי הוקם בשנת 1991 וחברים בו ארגונים צ'רקסיים מכל העולם אך לא את כולם, הרבה ארגונים צ'רקסיים במולדת ובפזורה בעולם אינם חברים בו. הארגון נרשם באופן רשמי בפדרציה הרוסית ומרכזו נמצא בעיר נאלצ'יק, הבירה של רפובליקה קברדינו-בלקריה.

הכותרת שעשינו לכתבה הזאת הינה מאכזבת אך אם נתחיל לנתח אותה יבוא עלינו אכזבה יותר גדולה מההישגים הדלים מאד או ההישגים האפסיים שיש לארגון הזה אחרי 28 שנות קיום.

כאן לא נתאר את ההישגים שאינם אלא את מה שהיה אמור להשיג ארגון זה אשר נושא שם גדול כזה. האמת הדיבור על הארגון הזה באופן פתוח יבייש את הצ'רקסים אך אין ברירה אלא להגיד את האמת וזאת על מנת לתקן את המעוות ולחשוב על הדרכים לקידום האינטרסים של העם הצ'רקסי.

נתחיל בזה שהארגון הזה מבחינת התקציב שלו הוא היישות הכי עני בכל העולם הצ'רקסי ולא רק עני מיישויות דומות אחרות אלא הוא עני יותר מהמשפחה הצ'רקסית הכי ענייה בעולם. תקציבו של הארגון  הוא פחות מ-20 אלף דולר בשנה. נשאלת השאלה איך ארגון עני כזה יכול לקדם את האינטרסים של הצ'רקסים? כמובן שלא יקדם. לשם השוואה התקציב של הארגון הפלסטיני העולמי מגיע עד 100 מליון דולר בשנה והתקציב של הארגן היהודי העולמי מגיע עד מליארד דולר בשנה.  

הארגון הזה לא הקים טלויזיה צ'רקסית עולמית, לא הקים בנק צ'רקסי, לא הקים בית ספר צ'רקסי ולא אוניבירסיטה, לא אומר אף מילה על הפרת הזכויות של הצ'רקסים במולדת ובתפוצות ולא החזיר אף צ'רקסי למולדתו ההיסטורית. אפשר לתאר אותו כמועדון היכרות דרגה נמוכה שהחברים בו נפגשים מדי כמה שנים.

הסיבות למצבו העגום של ארגון זה הינם רבים אך נזכיר אחד מהם והוא שארגון זה נכפה על הצ'רקסים על ידי כוחות לא צ'רקסיות. וכיום הוא ממשיך את עבודתו על פי האינטרסים של כוחות אלה ולא על פי האינטרסים של העם הצ'רקסי.

על מנת לקדם את האינטרסים של הצ'רקסים יש צורך בהקמתו של ארגון צ'רקסי עולמי חדש אשר יתאים את עבודתו לשאיפות של העם הצ'רקסי.

קאזביק נפשיקו


ראש הארגון חותי סחרקו