רב בכיר ברוסיה: נפילת פוטין - סכנה ליהדות רוסיה


״יהדות רוסיה חייבת להבין את הסכנות הפוטנציאליות במיטוט שלטון פוטין, להפנים את חוקי המשחק ולדעת את הגבול. הסיכון ברוסיה הוא גבוה, השלטון הוא דמוי שלטון הצארים״, כך אמר נשיא פדרציית הקהילות היהודיות ברוסיה.

נשיא פדרציית הקהילות היהודיות ברוסיה, אלכסנדר בורודה, דיבר בסוף השבוע (שישי) בכנס Limmud FSU במוסקבה בהשתתפות שיא של 1,400 צעירים, והתייחס ליחסי יהדות רוסיה עם ממשל פוטין ולסכנות הפוטנציאליות הטמונות במעורבות יהודים בפוליטיקה הרוסית .

לדבריו: ״האנטישמיות לא הולכת להיעלם, ולכן יכולת ההשפעה היהודית על מוסדות השלטון היא קריטית. יחד עם זאת, אין ספק כי הסיכון ברוסיה הוא גבוה, השלטון הוא דמוי שלטון הצארים ואישיות הנשיא משחקת תפקיד משמעותי הרבה יותר מאשר בארה״ב, לדוגמא״.

לדעת בורודה ״כל היהודים ברוסיה ובפרט אלה שחושבים על מהלכים כנגד שלטון פוטין חייבים להבין את הסיכון הגדול שהם לוקחים על עצמם ,וההשלכות הפוטנציאליות עליהם ועל האחרים. במידה ורוצים לצאת להפגנה, או להצטרף לכוחות האופוזיציה, חשוב לחשוב ולשקול היטב את ההשלכות, ולראייה רצח נמצוב לאחרונה".

עוד אמר בורודה כי ברוסיה יש חופש דת כמעט בלתי מוגבל ועל הקהילה היהודית לשמור על המצב הקיים : ״התמיכה במוסדות דת ברוסיה נרחבת יותר מזו של ארה״ב, וההגנה על היהודים מגילויי האנטישמיות נרחבת יותר ממדינות אירופה אחרות. אין לנו את הפריווילגיה לאבד את מה שהשגנו , ואת תמיכת השלטון בקהילה״.

בכל הקשור למעורבותם של יהודים בפעילות האופוזיציה נגד פוטין, אמר בורודה כי ״יהדות רוסיה חייבת להבין את הסכנות הפוטנציאליות במיטוט השלטון, להפנים את חוקי המשחק במדינה בהם חיים ולדעת את הגבול. אין זה אומר שלא חייבים להיאבק למען רוסיה דמוקרטית וצודקת יותר,אך על היהודים להבין המצב הקיים ואת העובדה שהמושג חופש הוא לא אבסולוטי. האחריות של יהדות רוסיה צריכה להיות בראש ובראשונה כלפי היהודים, ורק לאחר מכן אחריות לגורלה של רוסיה״.

מנגד, משתתפת אחרת בכנס ופעילה חברתית ידועה ויקטוריה מוצ׳לובה, אמרה שדברי בורודה מייצגים דעה אחת, ושרבים מיהודי רוסיה חושבים אחרת בנושא: ״זה נכון שכיום מצבה של הקהילה היהודית ברוסיה הוא טוב , יש חופש דת והשלטון לא מחפש אותה כפי שהיה בעבר. אנחנו מעריכים את זה מאוד. יחד עם זאת, העובדה הזו לא אמורה לסתור את רצון היהודים, בדומה לאזרחי רוסיה אחרים לרצות ולשפר את מצבה של המדינה ולפעול להפיכתה לדמוקרטית והוגנת יותר״. מוצ׳לובה, שלקחה חלק פעיל מאוד בהפגנות האופוזציה, הוסיפה וציינה כי ״רבים מהיהודים יצאו לכיכרות בהפגנות האחרונות, וזאת כי גורלה ועתידה של רוסיה חשובים להם, והם לא רואים בה תחנה זמנית בלבד״.