ארה"ב מתגברת כוחות בטורקיה, רוסיה תומכת באסד


הצהרתה של טורקיה על פתיחתו של מבצע צבאי רחב היקף נגד דאעש עוררה זעם בדמשק, הרואה במהלך "הפרה של ריבונותה". מאחורי שתי המדינות ניצבות ארה"ב ורוסיה החלוקות בנוגע לאופן שבו יש להיאבק בדאעש, וביחסן בנוגע לרודן הסורי

נערכים למערכה על סוריה: ארה"ב וטורקיה נערכות לפתיחתו של מבצע רחב היקף ולהגברת התקיפות בצפון סוריה נגד דאעש - למרות התנגדותו של משטר אסד, הזוכה לתמיכה רוסית. היום (ה') הודיע שר החוץ הטורקי כי ארה"ב ממשיכה לשלוח מטוסי קרב לבסיסי חיל האוויר במדינה, כהמשך ישיר לשינוי החד במדיניותה של אנקרה, שספגה ביקורת הן מהמיעוט הכורדי והן מהממשלה הסורית. 

מטוסי חיל האוויר ומל"טים של צבא ארה"ב החלו להגיע לבסיסים בטורקיה לקראת פתיחתו של מבצע צבאי רחב היקף נגד דאעש, כך אמר היום (ד') מבלט צ'ווצ'אולו, שר החוץ הטורקי. דבריו נאמרו על רקע התלקחות הלחימה בין הטורקים לכורדים – ולאור התחייבותה של אנקרה להצטרף לקואליציה נגד דאעש. 

ארה"ב מתגברת כוחות בטורקיה: 

נפתח במבצע מקיף נגד דאעש", אמר דבוטאולו שנמצא בימים אלו במלזיה. "כחלק מההסכם שלנו עם ארה"ב עשינו התקדמות בכל הנוגע לפתיחתם של בסיסי חיל האוויר שלנו, ובייחוד את אינצ'ירליק", הוסיף, כשהוא מתייחס להסכם שנחתם בין אנקרה לוושינגטון – לפיו ארה"ב תוכל לצאת לתקיפות אוויריות נגד דאעש משטחה של טורקיה.

שתי המדינות אף הסכימו על יצירת אזור ביטחון בעומק של 80 ק"מ בעומק השטח הסורי – וזאת במטרה להרחיק את האיום הביטחוני הנשקף לטורקיה. בצפונה של סוריה נאבקים זה בזה ארגון דאעש, צבא סוריה והמיליציות הכורדיות – דבר המטיל ספק בנוגע למניעיה של אנקרה. 

הכורדים סבורים כי ההצטרפות הפתאומית של טורקיה למאבק בדאעש – מהלך ממנו נמנעה במשך זמן רב – מכוונת למעשה לדיכוי שאיפותיהם הלאומיות. טענה זו נסמכת גם על העובדה שבבחירות האחרונות במדינה הצליחה  המפלגה הדמוקרטית העממית הפרו-כורדית (HDP) להיכנס לראשונה לפרלמנט הטורקי. הכורדים טוענים כי תוצאות הבחירות מאיימות על שלטונו של ארדואן, שעושה שימוש באיום דאעש כדי לתקוף אותם. 

סוריה, הנחשבת ליריבתה של טורקיה, מתנגדת להצטרפותה של אנקרה למאבק נגד דאעש. עד כה התמקד המבצע הטורקי נגד יעדים של המחתרת הכורדית PKK בצפון עיראק ובמזרח טורקיה, אולם בעקבות הרחבת הלחימה נגד דאעש חוששים הסורים מפני פגיעה בריבונותם. היום (ה') אמר שר החוץ הסורי, וואליד אל מועלם, כי ארצו תתמוך במבצע נגד דאעש – בתנאי שיתואם איתה, והזהיר כי כל תרחשי אחר יהווה "הפרה של הריבונות הסורית". 

למרות חולשתו המדינית של אסד, הוא עשוי לקבל תמיכה מבעלת בריתו המסורתית – סוריה. לאחרונה הועלתה אפשרות כי הרוסים ישלחו כוחות צבא לסוריה בניסיון למנוע את התמוטטות המשטר. סוכנות הידיעות הרוסית "איטר טאס" דיווחה שהגנרל ולדימיר שמאנוב, מפקד הכוחות המוצנחים של הצבא הרוסי, רמז אתמול על אפשרות זאת. 

 "אנו נבצע באופן מלא את התפקידים שיוטלו עלינו על ידי הנהגת המדינה", אמר בשיחה עם כתבים. "בין רוסיה לסוריה מזמן שוררים יחסים ידידותיים. הרבה מאוד מומחים צבאיים סורים עברו השתלמויות ולמדו ברוסיה או בברית המועצות". 

דברים אלו מגיעים גם על רקע הדיווחים לפיהם רוסיה פועלת לצירוף משטר אסד לקואליציה הלוחמת נגד דאעש. על פי הדיווח בעיתון הרוסי "קומרסנט"  שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הציג אמש לעמיתיו האמריקאים והקטארים את התוכנית של רוסיה למלחמה בארגון המדינה האיסלאמית, הכוללת בין היתר את שיתופם של כוחות צבא אסד וצבא עיראק.

על פי אותו הדיווח האמריקאים והקטארים דחו את הרעיון, אך הרוסים מקווים עדיין לשנות את עמדתן בעניין.  
הדברים מגיעים גם בתגובה להודעה אמריקאית, לפיה חיל האוויר האמריקאי יגן על כוחות מורדים שהוכשרו בארצות הברית השותפים למאבק נגד משטר אסד. 

בתגובה להודעה האמריקאית, אמר אתמול שר החוץ הרוסי לברוב: "אנו חושבים שהצהרה זו היא אינה מועילה. אנו חושבים שאין זה מועיל להודיע כי כוחות שהוכשרו בארצות הברית ישלחו ללחימה בסוריה בלא כל תיאום עם הריבון בשטח". 

לברוב אף הזכיר כי: "מרבית הכוחות שהוכשרו בארצות הברית על מנת להיות 'אופוזיציה מתונה' למשטרים שונים התבררו לבסוף כקיצונים מאוד".