רוסיה תעשה כל שביכולתה כדי להפריט את רוסנפט


שר הכלכלה הרוסי אמר היום כי מכירת הנתח של הממשלה בחברת הנפט הלאומית תסייע "לפתור במידה רבה את הגירעון התקציבי", שעה שרוסיה סובלת ממיתון מחריף; גם מכירת חברת הנפט 

ממשלת רוסיה תעשה כל שביכולתה כדי להפריט עוד השנה את חלקה ברוסנפט, חברת הנפט הגדולה ביותר במדינה. כך אמר היום (ב') שר הכלכלה הרוסי, אלכסיי אוליוקאייב.

״כשלוקחים בחשבון את האטרקטיביות של הנכס הזה וזוכרים שהוא יאפשר לנו לפתור במידה רבה את בעיית הגירעון התקציבי, אני סבור כי מכירת החלק שלנו ברוסנפט היא פרויקט בעדיפות גבוהה כעת״, אמר אוליוקאייב לכתבים במהלך ביקורו במחוז קורסק במרכז רוסיה. ״עלינו לעשות כמיטב יכולתנו כדי לבצע זאת ב-2016״, אמר.

שר הכלכלה הרוסי הוסיף כי מבחינה טכנית אפשרי להפריט גם את חברת הנפט בשנפט עד סוף 2016 או במהלך 2017, אם תתקבל בנושא ״החלטה פוליטית״, כדבריו.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוקל למכור חלק מיהלומי הכתר של רוסיה לסין והודו בניסיון לעמוד בדרישות תקציביות להן התחייב לקראת המרוץ המחודש לנשיאות שיהיה עוד פחות משנתיים. פוטין אמר כבר באפריל כי הוא רוצה להשלים את עסקת רוסנפט במהירות האפשרית. "אנחנו זקוקים לכסף", הוא אמר.

רוסיה מחפשת קונים ל-19.5% מחברת הנפט הלאומית, ותעדיף למכור לשתי האומות המובילות בביקוש לנפט, לפי מקורות יודעי דבר. פקידים במוסקווה מצפים לגייס לפחות 700 מיליארד רובל (11 מיליארד דולר) מהמכירה, שיהיו שיא בהפרטות שעשתה רוסיה.

הכנסת שתי המעצמות האסיאתיות לרוסנפט, השואבת יותר נפט מאקסון מוביל, תסייע לפוטין לכסות גירעונות תקציביים ותחזק את ידו מבחינה גיאופוליטית בזמן שבו הסכסוך באוקראינה והסכסוך בסוריה מעיבים על יחסיה של רוסיה עם ארה"ב ואירופה.

המכירה יכולה לאזן גם את הנתח של 20% שמחזיקה BP הבריטית, אותו רכשה לפני שפוטין סיפח את חצי האי קרים. מתחילת השנה עלתה מניית רוסנפט בכ-40% בבורסת לונדון.