מאז תחילת המלחמה בסוריה חזרו לאדיגאיה מעל 1000 צ'רקסים



ראש הוועדה הממשלתית של רפובליקה אדיגאיה לענייני לאומים, תקשורת ועבודה עם התפוצות אסקר שחאלאכו 

על פי דוח שפורסם על ידי הוועדה הממשלתית של רפובליקה אדיגאיה לענייני לאומים, תקשורת ועבודה עם התפוצות מאז תחילת המלחמה בסוריה לפני יותר משלוש שנים חזרו לאדיגאיה 1109 צ'רקסים מסוריה. מתוכם 603 איש קיבלו אישור שהייה זמני (3 שנים) בפדרציה הרוסית, 421 איש קיבלו אישור שהייה קבוע (5 שנים) ו-21 איש קיבלו אזרחות רוסית. כמו כן הדוח מוסר כי 82 מתוך החוזרים לומדים באוניבירסטאות של אדיגאיה.

הדוח שנכתב בשפה הרוסית ואשר תורגם גם כן בשפה הערבית מפרט בהרחבה את הפעולות שעשתה ממשלת אדיגאיה בקליטתם של החוזרים למולדת ובתמיכה שניתנה להם. 

בשנה שעברה דוח דומה פורסם גם כן על ידי ממשלת רפובליקה קברדינו-בלקריה ובה נכתב כי בקברדינו-בלקריה חזרו כ- 1200 צ'רקסים מסוריה.

הרפובליקה הצ'רקסית השלישית בצפון הקווקז קאראשייבו-צ'רקסיה לא פירסמה דוח על מספר החוזרים למולדת. על פי נתונים של ארגונים צ'רקסים חזרו לרפובליקה כ- 50 צ'רקסים בלבד. ראש הארגון הצ'רקסי "אדיגה חאסה קאראשייבו-צ'רקסיה" מוחמד צ'רקסוב הצהיר פעמים רבות כי הנהגת הרפובליקה אינה מעוניינת בחזרתם של הצ'רקסים אל המולדת ההיסטורית. 
ראוי לציין כי שני העמים המקוריים שמרכיבים את קאראשייבו-צ'רקסיה הם הצ'רקסים אשר מספרם כ- 100 אלף איש והקאראשיים שמספרם כ- 220 אלף איש. על פי הסדר לא כתוב בין עמי הרפובליקה, הנשיא של הרפובליקה צריך להיות ממוצא קאראשי, ראש הממשלה ממוצא צ'רקסי וארש הפרלמנט ממוצא רוסי.

ראוי לציין גם כי מינואר 2015 נכנסו לתוקפם השינויים שהוכנסו בחוק "המעמד המשפטי של אזרחים זרים בפדרציה הרוסית". חוק זה מקשה את חזרתם של הצ'רקסים למולדתם מכיוון והחוק דורש ידיעת השפה הרוסית לאנשים שרוצים לחיות ברוסיה.