ג'וזף דנפורד: רוסיה היא האיום הכי גדול על ארה"ב


בעיני הרמטכ"ל הבא של ארצות הברית, מוסקבה - המחזיקה במאגר הגרעיני הגדול בעולם - היא האיום הקיומי הגדול ביותר על המעצמה האמריקנית

רוסיה, בעלת המאגר הגרעיני הגדול ביותר בעולם, היא "האיום הקיומי הגדול ביותר" על ארצות הברית ולא דאעש - כך קובע גנרל ג'וזף דנפורד בשימוע בסנאט לקראת אישור מועמדותו לראש המטות המשולבים, החייל מספר 1 בארה"ב.

הנשיא ברק אובמה בחר בגנרל דנפורד לתפקיד בגלל יכולתו כמפקד בשטח לטפל באיומים מהסוג שמטיל דאעש, אך ארגון "המדינה האיסלאמית" אינו איום קיומי על ארה"ב, וברשימת האיומים מונה הגנרל האמריקני על פי הסדר את רוסיה ואחריה סין וצפון קוריאה.

לאחר שנים של מלחמה קרה בין ארצות הברית ורוסיה, קרס המשטר הקומוניסטי, והאיום מרוסיה שכך. אולם מאז שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין פלש לחצי האי קרים ומאיים על אוקראינה, הורעו היחסים בין מוסקבה לוושינגטון ומדינות החברות בנאט"ו. סנקציות כלכליות הוטלו על רוסיה, ופוטין נוטה להזכיר מדי פעם את היכולת הגרעינית של ארצו.

בשימוע בוועדת השירותים המזויינים של הסנאט, הסביר גנרל דנפורד שרוסיה היא זו שמדירה שינה מעיניו ולא דאעש בגלל המאגר הגרעיני שלה, האגרסיביות והפעולות הבלתי-צפויות שלה, שהופכות אותה לאיום הרציני ביותר לטווח קצר על שלום העולם.

"הם מייצגים את האיום הקיומי הגדול ביותר. אם אתה מסתכל על ההתנהגות שלהם, היא
מבשרת רעות", הדגיש הגנרל האמריקני והוסיף לרשימת האיום הקיומים לטווח קצר את הכוח הצבאי של סין ואת ההתנהגות הבינלאומית הבלתי צפויה של צפון קוריאה.

הדגש מבחינתו הוא הטווח הקצר כי כמפקד הוא צריך לחשוש מאיומים שטרם נתגלו. "מה שמונע ממני שינה בלילה זה היכולת שלנו להגיב לבלתי צפוי. כדי לאזן צריך לומר שהכוחות שלנו יכולים להתמודד עם האתגרים שעומדים בפנינו עכשיו".

לגנרל דנפורד לא תהיה בעיה לזכות בתמיכה של הסנאט למינויו לראש המטות המשולבים. דנפורד שירת 28 שנים בצבא האמריקני ובאחרונה כמפקד הכוחות באפגניסטן ונחשב למפקד נערץ.