רוסיה מעמיקה את המעורבות שלה, בונה בסיס ושדה תעופה בסוריה


גם מודיעין ארה"ב מאשר: מוסקבה משקמת בסיס נטוש ובונה בו מתחם מגורים למאות "יועצים" • ספינות ומטוסי תובלה צבאיים ממהרים לסייע לאסד

רוסיה מעמיקה את המעורבות שלה במלחמה בסוריה ומגבירה את הסיוע למשטר אסד - הדיווחים על כך זוכים לעוד ועוד אישורים. 

בתקשורת הערבית דווח כי הרוסים הגבירו את נוכחותם בבסיס הימי הרוסי בטרטוס, ולאחרונה אף החלו בבנייה ובשיקום של בסיס נטוש של הצבא הסורי סמוך לעיר החוף העלאווית לטקיה. אישור לכך הגיע גם מגורמי מודיעין אמריקניים. הרוסים מתכוונים לחדש את הבסיס, שיכלול מסלולי המראה ונחיתה למטוסים ולמסוקים צבאיים, ובלטקיה עצמה מתכננים לבנות מתחם מגורים שבו ישוכנו מאות יועצי צבא רוסים שנשלחו לאחרונה לסוריה. למתחם הועברו כ־1,000 מבנים טרומיים. על פי חלק מהדיווחים, רוסיה אף ביקשה אישורי טיסה למטוסי תובלה צבאיים משכנותיה של סוריה.

בכלי התקשורת הערביים אף נטען כי הרוסים מסייעים לצבא הסורי באמצעות יחידות של כוחות קרקע והפצצת מטרות של המורדים מהאוויר ומהים, אולם דיווחים אלה זכו להכחשות נמרצות מצד גורמים ביטחוניים בדמשק. "הנוכחות הצבאית הרוסית בסוריה מסתכמת בסיוע לוגיסטי ותפעולי", אמרו, "על אדמת סוריה לא פועלים כוחות צבא רוסיים". 

בארה"ב מודאגים מההתפתחות, משום שלצד המעורבות הגוברת של רוסיה במזרח התיכון, היא גם מובילה להגדלת הסיכויים להשארת אסד בשלטון - בעוד בוושינגטון סבורים כי כל הסדר בסוריה יחייב לנשל את אסד מכל שררה. מזכיר המדינה ג'ון קרי התקשר אתמול למקבילו הרוסי סרגיי לברוב ואמר לו כי "אם הדיווחים נכונים, המהלכים הרוסיים עלולים להסלים את העימות ולהוביל לאובדן גובר של חיים".

בתוך כך, ה"אינדיפנדנט" הבריטי דיווח כי דאעש עלול להשתלט על ציר תנועה מרכזי בסוריה ובכך לגרום למנוסה נוספת של מיליוני סורים מאזורים שבשליטת משטר אסד. על פי הדיווח, מחבלי דאעש הגיעו למרחק של כ־35 ק"מ מכביש m5 - עורק התנועה היחיד המחבר בין דמשק שבשליטת אסד לצפון המדינה ולמערבה.